18 uutta kansainvälisen työn osaajaa valmistui lähetyskurssilta

Lähetystalolla vietettiin 18.5. kirkon kansainvälisen koulutuksen päätösjuhlaa. Kuva Kirsi Elo

Kevät on valmistujaisten ja todistusten jaon aikaa – myös Lähetysseurassa. Perjantaina 18.5. jaettiin ”päästötodistukset” 18:lle lähetyskurssin eli kirkon kansainvälisen työn erikoistumiskoulutuksen suorittaneelle.

Kevään aikana kurssilla on ollut kaikkiaan 25 opiskelijaa, osa jatkaa opintojaan syksyllä uusien opiskelijoiden kanssa. Muutama on jo lähtenyt ulkomaille.

Vuodesta 2009 kansainvälisen työn erikoistumiskoulutus on toteutettu muodossa, joka mahdollistaa opiskelun työn ohessa ja on avoin muillekin kuin Suomen Lähetysseuran ulkomaiseen työhön koulutettaville.

Lukuvuoden kestävään koulutukseen sisältyy neljä viikonmittaista intensiivijaksoa, lähes joka kuukausi osittain viikonloppuun ajoittuvat kaksipäiväiset koulutuspäivät sekä kotona luettava kirjallisuus välitehtävineen ja lopputyö.

Kansainvälisen työn erikoistumiskoulutuksesta vastaavat Suomen Lähetysseura ja Seurakuntaopisto yhteistyössä Kirkon koulutuskeskuksen kanssa. Koulutus vastaa muita kirkon erikoistumiskoulutuksia ja se sopii henkilöstökoulutukseksi kirkollisissa järjestöissä ja seurakunnissa työskenteleville.

Koulutus on suunnattu kirkon kansainvälisissä tehtävissä Suomessa tai ulkomailla toimiville, erityisesti lähetys- ja kehitysyhteistyötehtävistä kiinnostuneille. Tavoitteena on kouluttaa kirkolle sellaisia kansainvälisen työn osaajia, jotka voivat hyödyntää ammatillista osaamistaan monikulttuurisessa ympäristössä.

Uusia lähetystyöntekijöitä Lähetysseuran ulkomaiseen työhön siunataan seuraavan kerran Haminan Lähetysjuhlilla lauantaina 9.6.

Tänä keväänä kurssin suorittaneet ovat:

Aromaa Anna-Riina, nuorisotyönohjaaja, sosionomi AMK
Hauta-aho Tuija, KM, opettaja
Lampinen Esa, DI
Hämäläinen Laura, sairaanhoitaja AMK, lapsi- ja nuorisotyönohjaaja
Hämäläinen Mika, yrittäjä, tradenomi
Itkonen Tarja, ravitsemusteknikko, teol.yo
Kiilunen Katariina, pastori
Massa Tero, pastori
Korhonen Jarkko, pastori, lentäjä
Korhonen Pirita, FM, hätäkeskuspäivystäjä
Laine Leena, MBA, MSSc, Master in Pol.Sc.
Nikki Minna, sosionomi AMK
Nikki Tommi, kirkon nuorisotyönohjaaja