1 300 ihmistä kokoontui aurinkoisille Lähetysjuhlille Pieksämäellä

Pieksämäellä viikonloppuna pidetyillä Lähetysjuhlilla yleisöä veti niin monipuolinen kulttuuriohjelma kuin raamattuopetus. Juhlien Leipää pelloilta maan -teeman mukaisesti ohjelma keskittyi ruumiin ja hengen ravinnon riittämiseen liittyviin kysymyksiin. Juhlia valmisteli Lähetysseuran ja Pieksämäen seurakunnan lisäksi kaikkiaan yli sata vapaaehtoista, joista noin viidesosa oli Ukrainan pakolaisia.

Kuoro esiintyy
Lauluilo-kuoro esiintyi juhlilla johtajanaan Andra Kaus. Kuva: Heidi Tirri.

Tänä vuonna Suomen Lähetysseuran järjestämiä Lähetysjuhlia päästään juhlimaan kaksi kertaa. Ensimmäinen niistä järjestettiin yhteistyössä Pieksämäen seurakunnan kanssa. Juhlien kävijäodotus toteutui, ja yhteensä juhlavieraita oli Pieksämäen juhlilla noin 1 300.

”En osaa kuvitella, kuinka tunnelma juhlilla olisi voinut olla parempi: ihmiset olivat hyvällä tuulella,  sellainen yhteentulemisen ja jälleennäkemisen lämpö oli joka hetkessä aistittavissa. Olen varma, että yhteistyön juhla välittyi myös vieraille. Omat odotuksenikin ylittyivät. Palaute on myös ollut kiittävää ja todella positiivista. Ehkä näistä juhlista jäi ihmisille hyvää evästä arkeen”, sanoo Pieksämäen kirkkoherra Matti Pehkonen.

Matti Pehkonen
Pieksämäen seurakunnan kirkkoherra Matti Pehkonen iloitsi juhlien hyvästä tunnelmasta. Kuva: Heidi Tirri.

Yhteistyön sujuvuudesta kiittelee myös Lähetysseuran tapahtumatuottaja Rasmus Tillander.

”Pieksämäen seurakunnan kanssa oli aidosti todella mukavaa järjestää juhlat. Kaikki tuntui menevän kuin vettä vain, ja tekemisen ilo oli koko ajan mukana. Juhlien iloisin yllätys oli vapaaehtoisten suuri määrä, heitä oli juhlilla yli sata. Ja vapaaehtoisten hymy taisi tarttua myös juhlaväkeen”, Tillander toteaa.

Vapaaehtoisista parikymmentä oli ukrainalaisia, ja heidän osallistumisestaan iloitsivat niin Pehkonen kuin Tillander.

”He olivat korvaamaton apu juhlapaikan rakentamisessa ja purussa. Ukrainalaisia oli myös paljon myyjinä Lähetystorilla, ja maistuvat leivonnaiset tekivät ilmeisen hyvin kauppansa”, Tillander sanoo.

Juhlien järjestäminen vaatii työtä. Sunnuntain messua ja kirkkokahvipaikkaa valmistelevat seurakunnan diakoniatyöntekijät Sari Sormunen ja Hanna Kytölä. Kuva: Riitta Sandberg.

Teemana ruoka ja jakaminen

Juhlan ohjelman yhteisenä teemana oli ruoka ja jakaminen. Tilaisuudet vetivät hyvin ihmisiä paikalle, ja lähetystorilla kävi kova kuhina. Ohjelmista suosituimmiksi nousivat Herättäjä-Yhdistyksen järjestämä Siioninvirsiseurat ja Rolf Steffansonin ja Sokhengin Nhoungin yhteinen raamattuopetustilaisuus Markuksen evankeliumin ruokkimisihmeestä.

”Tilojen kokorajoitus tuli vastaan eivätkä kaikki edes mahtuneet saliin istumaan, mutta onneksi ohjelmaa pystyi mukavasti kuuntelemaan myös pihakahvilassa auringosta nauttien”, Tillander kertoo.

”Päivien teeman mukaisesti tuntui, että näissä juhlissa olimme monella tapaa saman pöydän äärellä. Sunnuntain Jakarandan kanssa toteutettu afrikkalainen gospel-messu oli myös todella mieleenpainuva juttu”, Pehkonen sanoo.

Sokheng Nhoung oli juhlien päävieras. Virallisen ohjelman lisäksi hän ehti tavata vieraita. Kuva: Heidi Tirri.

Sunnuntain juhlajumalanpalveluksen saarnassa emerituspiispa, Lähetysseuran hallituksen puheenjohtaja, Simo Peura muistutti Lähetysjuhlien perimmäisestä merkityksestä: kirkon lähetystyön tukemisesta ja Jumalan sanan viemisestä maailmalle.

”Kirkon lähetystehtävä on ollut alusta alkaen Pyhän Hengen varassa. Tehtävä on aivan liian vaativa, jotta sen voisi toteuttaa ihmisvoimin. Lähetit ovat kyllä tehneet parhaansa ja antaneet oman osaamisensa käyttöön siellä, missä Kristusta ei vielä tunneta. He ovat monin tavoin todistaneet Kristuksesta ja hänen ainutlatuisuudestaan. Samalla he ovat luottaneet siihen, että Pyhä Henki käyttää heitä viisaaksi katsomallaan tavalla ja synnyttää uskon ihmeen”, Peura sanoi.

Hyvin menneet juhlat saavat Tillanderin odottamaan ensi viikonloppuna Salossa järjestettäviä lähetysjuhlia.

”Erityisesti odotan Lähetysjuhlat kruunaavaa uusien lähetystyöntekijöiden siunausta Salon torilla – siinä tämä kahden viikonlopun kokonaisuus saa varmasti arvoisensa päätöksen”, Tillander sanoo.

Salissa istuu ja seisoo paljon ihmisiä
Raamattuopetus kokosi salin täyteen ihmisiä kuulemaan teemasta Miten modernissa maailmassa saadaan viisi leipää ja kaksi kalaa jaettua kaikille? Kuva: Heidi Tirri.

Jakavansa-kuorolaisia laulamassa
Jakaranda esiintyi juhlilla yhteensä kolme kertaa, ja hurmasi yleisönsä. Kuva Heidi Tirri.

Lähetystorilla kävi jatkuva kuhina. Kuva: Heidi Tirri.