100 tasa-arvotekoa: Armonkoti suojelee vastasyntyneitä

Armonkodin työntekijät Kaew on ottanut Siwanitin tyttären Oomjiamin syliinsä.

Lähetysseuran tukema ensikoti Bangkokissa Thaimaassa auttoi viime vuonna 42 äitiä ja vauvaa paremman elämän alkuun. Ilman Armonkotia osa yksinäisistä äideistä olisi valinnut laittoman abortin.

Armonkoti tarjoaa tilapäisen asuinpaikan naisille ja tytöille, jotka ovat joutuneet raskauden takia vaikeuksiin. Ensikoti on osa Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon diakoniatyötä. Siellä työskentelee neljä työntekijää sekä tarvittaessa tukena lähetystyöntekijä, sairaanhoitaja Anja Markkanen. Viime vuonna Armonkodista sai apua 42 äitiä vauvoineen.

– Thaimaa on kärkisijoilla Aasian maiden teiniraskaustilastoissa. Naisia syyllistetään raskaaksi tulemisesta eikä yhteiskunnalla ei ole tukijärjestelmiä yksinäisille äideille, Anja Markkanen kertoo.

Thaimaassa saa laillisen abortin vain, jos raskaus on riski äidin terveydelle tai nainen on raiskattu. Viime vuosina useat järjestöt Thaimaassa ovat ajaneet sitä, että varsinkin hyvin nuorina raskaaksi tulleet tytöt voisivat valita laillisen ja turvallisen abortin.

– Buddhalaisuuden mukaan raskauden väkivaltainen keskeyttäminen on väärin, se on synti. Abortteja tehdään paljon laittomasti, mikä on valtava terveysriski naisille.

Poikaystävä hakkasi

Yksi Armonkodissa asuvista äideistä on Siwanat, kuukauden ikäisen Oomjiam-tyttären äiti. Vuosi sitten hän kävi töissä ja asui yhdessä poikaystävänsä Ekin kanssa. Tämä löysi kuitenkin uuden naisen ja ilmoitti, ettei hän aio ottaa vastuuta lapsesta. Hänellä ei kuulemma enää ollut tunteita entistä tyttöystäväänsä kohtaan.

Siwanat pyysi apua Koillis-Thaimaassa asuvilta vanhemmiltaan ja sisaruksiltaan. Siwanatin köyhä, halvaantunut isä olisi ollut valmis ottamaan tyttärensä kotiin asumaan. Muu perhe kannatti aborttia, sillä lapsi ilman isää toisi häpeää perheelle.

Entisen poikaystävän Ekin vanhemmat olivat vihaisia pojalleen tämän vastuuttomuudesta. Tästä suuttuneena Ek pahoinpiteli raskaana olevan Siwanatin lyömällä tätä muoviletkulla ympäri kehoa. Onneksi Siwanat oli silloin jo kuullut Armonkodista, jota seurakunnan pastori oli suositellut hänelle. Hän oli kuudennella kuulla raskaana tullessaan sinne.

Uusia taitoja äideille

Armonkoti koostuu kolmesta pienestä talosta puutarhan keskellä Bangkokin lähiössä. Se tarjoaa turvallisen asuinpaikan, ruuan, synnytykseen valmistautumisen ja apua lapsenhoidossa ja tulevaisuuden suunnittelussa. Kaikki on äidille ilmaista. Tavoitteena on antaa äideille uusia taitoja ja uskoa omiin voimavaroihinsa.

Äidit voivat viipyä vauvansa kanssa Armonkodissa muutamia kuukausia synnytyksen jälkeen. He opettelevat vauvojen hoidon ohella käsitöitä, ruuanlaittoa ja englantia. Viime vuonna ensikodin puutarhaan avattiin kahvila, jonka juomat ja leivonnaiset valmistetaan Armonkodissa.

Vauva sijaiskotiin

Työntekijöiden ja vapaaehtoisten pyyteetön auttamishalu ja hyväksyminen kohensivat Siwanatin kolhiintunutta itsetuntoa. Synnytys ja lapsen ensimmäinen kuukausi sujuivat hyvin.

Siwanatin ja pienokaisen tulevaisuus on muotoutumassa. Siwanat aikoo antaa hänet kolmen kuukauden ikäisenä väliaikaisesti turvalliseen sijaiskotiin, jotta voi aloittaa työt. Armonkodin suosittelema luotettava järjestö auttaa sijaiskodin löytämisessä.

Nuori äiti arvelee voivansa ottaa tyttären luokseen tämän ollessa vuoden ikäinen. Silloin päivähoito on helpompi järjestää työpäivien ajaksi. Ero tyttärestä tuntuu kuitenkin vaikealta.

Siwanat tuntee nyt itsensä vahvemmaksi eikä anna enää toisten mielipiteiden ohjailla liikaa itseään. Hän luottaa siihen, että Jumalalla on hyvä tarkoitus hänenkin elämälleen.

Teksti ja kuvat Anja Markkanen

Lähetysseura osallistuu Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan kuuluvaan 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jolla tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa-arvon edistämiseksi ja parannetaan erityisesti naisten näkyvyyttä. Julkaisemme joka kuukausi yhden Lähetysseuran tasa-arvoteon.

Yhä useampi dalit-tyttö käy peruskoulun Nepalin Mugussa

#tasaarvo100