Vetoomus kehitysmaiden vammaisten oikeuksien puolesta luovutettiin kehitysministerille

Lähetysseuran vt. ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen ojensi vetoomuksen kehitysministerille. Kuva: Laura Meriläinen-Amaumo

Kehitysministeri Sirpa Paaterolle luovutetun Suomen Lähetysseuran vetoomuksen allekirjoitti 6500 ihmistä.

Vetoomus, johon kertyi 6500 nimeä, luovutettiin kehitysministerille perjantaina 14. marraskuuta. Vetoomus on osa Lähetysseuran Tasaus-kampanjaa, jolla tuetaan kehitysmaiden vammaisia. Siinä vaaditaan, että Suomen tulee ajaa kehitysmaiden vammaisten ihmisten aseman parantamista kansainvälisillä areenoilla sekä kehitysyhteistyössä. Nimiä vetoomukseen kerättiin eri tapahtumissa ympäri Suomea ja sen pystyi allekirjoittamaan myös verkossa.

”Hienoa, että olette nostaneet vammaisten oikeudet esiin”, kehitysministeri Sirpa Paatero kiitti. Hän myös lupasi lisätä painetta, jotta Suomi ratifioisi YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan sopimuksen vielä tämän hallituskauden aikana.

Lähetysseuran vt. ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen muistutti luovutuksen yhteydessä, että vammaiset ihmiset ovat kehitysmaissa kaikista heikoimmassa asemassa.

”Työskennellessämme yhteiskunnan marginaaliin jääneiden ihmisten ja ryhmien parissa, olemme huomanneet, että vammaiset henkilöt ovat usein huonoimmassa asemassa kaikilla työalueillamme. Asenteet ja fyysiset esteet rajoittavat vammaisia ihmisiä toimimasta täysvaltaisina yhteiskunnan jäseninä”.

Kehitysministeri Paatero korosti koulutuksen merkitystä vammaisten aseman parantamisessa. Kehitysmaissa vain 3 prosenttia vammaisista lapsista pääsee kouluun.

”On panostettava vammaisten lasten ja erityisopettajien koulutukseen sekä vammaisten lasten vanhempien tukemiseen. On myös mietittävä mitä tapahtuu sen jälkeen kun vammainen lapsi pääsee koulusta. Työllistymistä on tuettava”, Paatero sanoi.

Maailmassa on noin miljardi vammaista henkilöä. Vammaisten oikeudet toteutuvat edelleen heikosti etenkin kehitysmaissa, missä 80 % maailman vammaisista henkilöistä asuu. Kehitysmaissa asenteet vammaisia kohtaan ovat usein negatiivisia, ja vammaisia saatetaan piilotella kotona.

Lähetysseuran tukemassa vammaistyössä keskeisiä tavoitteita ovat ihmisoikeuksien toteutuminen, koulutuksen ja työllistymisen parantuminen, sekä syrjinnän ja hyväksikäytön loppuminen. Työtä tehdään yhdessä paikallisten kumppaneiden kanssa Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Lähetysseuran suositukset ulkoministeriölle

• vammaisten henkilöiden oikeudet on saatava näkyväksi osaksi YK:n kestävän kehityksen tavoitteita
  • YK:n vammaisyleissopimuksen ratifiointia ja toimeenpanoa Suomessa ja Suomen kumppanimaissa on edistettävä
  • Suomen kahdenvälisen kehitysyhteistyön vammaisnäkökulmaa on vahvistettava
  • Vammaisten lasten ja nuorten koulutukseen on panostettava lisää.