Vaikuttamistyöllä saadaan aikaan pysyviä muutoksia

Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Katri Leino-Nzau kertoi Lähetysseuran työstä Kolumbian miinauhrien ja sisäisten pakolaisten hyväksi. Hän totesi

Sunnuntaina 24.5. Maailma kylässä -tapahtumassa puhuttiin myös vaikuttamistyöstä ja sen merkityksestä. ”Vaikuttamalla muutokseen – syrjintä ja silpominen historiaan” -tilaisuudessa viisi ulkoministeriön kumppanuusjärjestöä kertoi konkreettisia esimerkkejä siitä, minkälaisia tuloksia vaikuttamistyöllä on saatu eri puolilla maailmaa.

Fidan, Planin, Suomen Pakolaisavun, Suomen Lähetysseuran ja Kirkon Ulkomaanavun edustajat kertoivat albiinojen oikeuksien edistämisestä Tansaniassa, tyttöjen sukuelinten silpomisen vaistaisesta työstä Etiopiassa, aikuiskoulutuksesta Liberiassa, miinauhrien aseman parantamisesta Kolumbiassa ja ihmisoikeustarkkailijan työstä Lähi-idässä.

– Vaikuttaminen on voimattomuuden vastakohta, totesi tilaisuuden juontaja, toimittaja Johanna Korhonen tilaisuuden alussa.

Kaikkien järjestöjen puheenvuoroissa kävikin selvästi esille, että olennainen osa työtä on paikallisten ihmisten voimaannuttaminen puolustamaan omia oikeuksiaan. He ovat itse parhaita puolestapuhujia ja vaikuttajia omassa asiassaan, mutta tarvitsevat koulutusta ja tukea, jotta löytäisivät rohkeuden puhua ja keinot saada äänensä kuuluviin.

Vaikuttamistyössä on usein kyse vaikuttamisesta asenteisiin. Asenteiden muuttaminen on hidasta, mutta onnistunut vaikuttamistyö voi moninkertaistaa kehitysyhteistyön vaikutukset. Ja jotta kehitys olisi pysyvää, on muutosten ulotuttava ihmisten asenteisiin asti, pelkät ulkonaiset muutokset eivät riitä.

– Kaikki me ulkoministeriön kumppanuusjärjestöt teemme työtä kaikkein haavoittuvimpien ja heikoimpien ihmisten hyväksi. Työ on tärkeää ja olemme iloisia, että Suomen valtio tukee työtämme, totesi Planin Julia Ojanen tilaisuuden lopuksi.