Uskonnolliset johtajat vetosivat YK:ssa hi-virusta kantavien ja aidsia sairastavien puolesta

Tansanian evankelisluterilaisen kirkon pastori Anthony Kipangula on tutkinut

Bahaita, buddhalaisia, hinduja, juutalaisia, kristittyjä ja muslimeja edustavat johtajat keskustelivat haasteista ja onnistumisista, jotka liittyvät erityisesti hi-virusta kantaviin ja aidsia sairastaviin ihmisiin.

Johtajat muistuttivat, että monet kärsivät edelleen häpeästä, syrjinnästä, väkivallasta ja monenlaisesta epäoikeudenmukaisuudesta.

”Kun sellaista tapahtuu uskonnon, kulttuurin tai tradition nimissä, se loukkaa meitä ja haastaa meidät toimimaan”, johtajat totesivat.

He painottavat myös, että seksuaali- ja lisääntymisterveys on ihmisoikeus, josta hallitukset ovat vastuussa. Vetoomuksessa tuodaan esille erityisesti sukupuoleen liittyvän syrjinnän, väkivallan ja vahingollisten käytäntöjen ennaltaehkäisyn tärkeys. Samalla allekirjoittajat muistuttavat nuorten oikeudesta saada terveys- ja seksuaalivalistusta, perhesuunnittelun tärkeydestä sekä hivin ja aidsin kanssa elävien ihmisten asianmukaisesta kohtelusta.

Suomen Lähetysseuran työssä hiv ja aids on läpileikkaavana teemana. Lähetysseura korostaa uskonnollisten toimijoiden – erityisesti kirkkojen työntekijöiden – suurta merkitystä epidemiaan liittyvän häpeän purkamisessa ja hiv-positiivisten ihmisten voimaannuttamisessa.

”Tämä julkilausuma tuo esille sen, että uskonnot haluavat esiintyä samassa rintamassa ja ottaa vastuuta hiv-epidemian pysäyttämisessä ja sairastuneiden stigmatisoinnin purkamisessa”, toteaa Lähetysseuran hiv ja aids -työn asiantuntija pastori Kati Kemppainen.

Lähetysseura toimii kansainvälisissä verkostoissa, jotta hiv ja aids -ongelma ei unohdu vaan pysyy kehityskysymysten listalla ja että työn rahoitus turvataan.

”Epidemia on mahdollista saada kuriin, jos se ei vaivu unohdettujen pitkäkestoisten katastrofien joukkoon”, Kemppainen muistuttaa.

Lue vetoomus