Urkuilmiö Pietarissa

Aivan Pietarin keskustassa sijaitseva Pyhän Marian kirkko on täyttynyt vuoden mittaan useasti urkukonsertteja kuuntelemaan tulevista ihmisistä. Konsertit ovat tuoneet uusia ihmisiä mukaan myös muuhun seurakunnan toimintaan.

Pietarissa Pyhän Marian kirkon urkukonsertit ovat syksyn mittaan lyöneet konserttien järjestäjät ällikällä. Seitsemänsadan kuulijan raja on rikottu useita kertoja viime heinäkuusta lähtien. Konsertit ovat aina lauantaisin, usein myös sunnuntai-iltaisin. Tuolloin viikonlopun aikana Pyhän Marian kirkon konserttivieraita on ollut jopa 1200, usein tuhannen paikkeilla.

Vaikka kuukausittain Pyhän Marian kirkossa on 6–10 konserttia, ne vetävät lähes aina väkeä kiitettävästi. Urkukonserttien suureen suosioon vaikuttavat tunnetut konsertoijat Pietarista, mutta myös Moskovasta ja Suomesta, kertoo Marina Väisä, Pyhän Marian kirkon kanttori-urkuri ja konserttijärjestelyjen vastaava. Pyhän Marian konsertit ovat päässeet Pietarissa myös nettisivustojen konserttiohjelmiin, joita paljon seurataan.

Konserteissa on myös silminnähden paljon nuoria, joille opiskelijoina ei ole mahdollisuutta mennä maksullisiin konsertteihin. Sana kirkon avoimesta ja mukavasta ilmapiiristä sekä hyvistä konserteista ja hienoista uruista on parasta mainosta, joka kulkee suusta suuhun ihmisten kutsuessa toisiaan. Lauantai-iltana 14.12. tuntui kuin olisi ollut nuorten kokouksessa urkuparvella, kun satakunta nuorta kuunteli urkujen soittoa. Konserttivieraita oli tuolloinkin viitisensataa.

Paras lähetystyöntekijä

Voidaan puhua jopa ilmiöstä. Ihmiset tulevat ja kuuntelevat seisten, monet koko konsertin, sillä ylimääräiset istuimetkin ovat täynnä. Pastori Mihail Ivanov lisää konserttien suosioon myös sen, että kirkon toiminnan ja konserttien puolesta rukoillaan ja niiden eteen on myös tehty paljon työtä venäläisen yleisön keskuudessa.  Jo kohta urkujen saamisen jälkeen Mihail Ivanov totesi, että urut ovat paras lähetystyöntekijä, sillä ne tuovat niin paljon uusia ihmisiä kirkon toimintaan mukaan.

Lauantai-illan konsertteja kutsutaan musiikkipalveluiksi. Jokaisen konsertin alussa kerrotaan, mikä on luterilainen kirkko, jaetaan Sanaa viikonlopun aiheen tai kirkkovuoden ajankohdan mukaan, tai kerrotaan kirkkomusiikista ja säveltäjistä. Konserttivieraita myös kutsutaan jumalanpalveluksiin ja muuhun toimintaan ja innostetaan keskusteluun siitä, mistä kristinuskossa on kysymys.

Mihail Ivanov myös uskoo, että konsertit herättävät uskoa kuulijoissa. Kun konserttivieraat reilun tunnin ajan katsovat suurta alttaritaulua, joka kuvaa Kristuksen ylösnousemusta, se ei voi olla vaikuttamatta. Monet tulevatkin keskustelemaan konsertin jälkeen. Uusissa rippikouluryhmissä on jo runsaasti konserttien kautta tulleita aikuisia, miehiä ja naisia. Tämä on varmasti parasta kiitosta suomalaisille lahjoittajille, niin seurakunnille kuin yksityisille.

Pyhän Marian konserteissa kannetaan aina kolehti, mikä on kohottanut seurakunnan itsekannattavuutta tuntuvasti.

Teksti ja kuvat: Tuulikki Vilhunen