Tulva-apu meni perille Kambodžassa, Tero Ruotsala osallistui avustustyöhön

Kuorma-auton lavalla seisoo nuoria ihmisiä,mukana tavaraa ja paketteja.
Eang Im (vas.), Net Hom, Sarath Plang ja Saran Duy lähtevät Kampong Chhnangin alueelle. Kuva Tero Ruotsala.

Kirjanpitäjä Im Eang vei työtovereidensa ja vapaaehtoisten kanssa hätäapua maaseudulla asuville, tulvista kärsineille perheille Kambodžassa. Lähetysseuran tukea sai 100 perhettä eli noin 600 ihmistä Kampong Chnangin ja Pursatin alueella.

”Olen köyhästä perheestä ja tiedän miltä tuntuu, kun tulva vie sadon eikä ole säästöjä. Muistan, kuinka iloinen meidän perheemme oli saadessaan aikanaan apua”, hän sanoo.

Nuori nainen on kietonut kätensä vanhemman ympräille.
Im Eang haluaa myös rohkaista tulvista kärsineitä.

”Kun lähdin opiskelemaan, pääsin kirkon asuntolaan Phnom Penhissä. Vuokraan minulla ei olisi ollut rahaa. Nyt haluan puolestani jakaa hyvää toisille, palvella seurakuntaa omalla paikallani ja kertoa Jumalan rakkaudesta, jota olen itse saanut kokea monin tavoin.”

Lähetysseura antoi katastrofirahastosta 4500 euroa hätäapua, joka meni ketterästi perille Kambodžan luterilaisen kirkon kautta.

Kirkon ainoa pappi Sreyliak Touch, muutama työntekijä ja vapaaehtoiset pakkasivat ja jakoivat hätäapua neljä päivää. Im Eang vastasi kahden avustusmatkan taloudenhoidosta eli maksoi laskut ja huolehti kirjanpidosta. Hän työskentelee kirjanpitäjänä Tang Krangin seurakunnassa Phnom Penhissä. Hätäapuna jaettiin vilttejä ja ruokaa kuten riisiä, nuudeleita, säilykekalaa ja soijakastiketta. Avustuspaketti takaa kuusihenkiselle perheelle ateriat yhdeksi kuukaudeksi.

Nuoret miehet kantavat paketteja.
Apu saatiin pakattua ripeästi. Kuva Tero Ruotsala.

”Tämä on lähetystyötä aidoimmillaan”

Avustustyöhön osallistui lähetystyöntekijä Tero Ruotsala, joka siirtyi tänä vuonna vaimonsa Pia Ruotsalan kanssa Virosta töihin Kambodžaan.

”Olen iloinen, että pääsin mukaan viemään avustuspaketteja paikan päälle. Kyläläiset olivat hyvin kiitollisia saamastaan avusta, ja paikallisten vastuuhenkilöiden ilo tarttui myös minuun. Tämä työ oli lähetystyötä aidoimmillaan: Jeesuksesta kertomista sanoin ja teoin”, sanoo Tero Ruotsala.

Lähetystyöntekijä Tero Ruotsala (vas.) ja muut auttajat asettuivat ryhmäkuvaan Kampong Chhnangin alueella.

Lähetysseuran ruoka-apu tuli Tero Ruotsalan mukaan välittömään tarpeeseen.

”Se antaa kyläläisille aikaa kasvattaa myöhästynyttä riisisatoa. Pahin tulva on jo nyt laskenut, mutta monille pelloille ei vielä pääse veden paljouden takia. Tilanne alkoi kuitenkin helpottaa järjestöjen, hallituksen ja yritysten järjestämien keräysten avulla.”

Trooppisten myrskyjen aiheuttamat rankkasateet ja tulvat surmasivat tänä syksynä Kambodžassa 25 ihmistä ja ajoivat 37 000 ihmistä evakkoon. Ilmastonmuutoksen vaikutuksia lisäävät metsien kaato ja jokien patoaminen Kaakkois-Aasiassa.

Tavarat kulkevat kuoppaista tietä eteenpäin mopolla tai kantaen.

Teksti Marjatta Kosonen ja Tero Ruotsala