Taiwanin huumevieroituskeskus sai uuden johtajan

Taiwanin luterilaisen kirkon presidentti Kao Ing-Mao asetti Armon kodin  johtajan virkaan pastori Lee Kuo-Yangin.

Sunnuntaina 23. syyskuuta 2012 vietettiin Taiwanissa Armon majatalon huumevieroituskodissa suurta juhlaa. Juhlassa asetettiin virkaan vieroituskodin uusi johtaja. Samalla kastettiin kymmenen vieroituskeskuksissa asuvaa.

Lähetysseuran yhteistyökumppanin, Taiwanin luterilaisen kirkon presidentti Kao Ing-Mao asetti johtajan virkaan pastori Lee Kuo-Yangin, joka oli aloittanut työt huumevieroituskodissa elokuun alussa.

Lee aloitti puheenvuoronsa sanomalla: ”Olen 18 vuotta sitten tullut ensimmäistä kertaa tähän Armon majataloon vieroitukseen.”

Hän kertoi tiestään heroiininkäyttäjästä majatalon kautta teologiseen seminaariin ja erään suuren kirkon työntekijäksi Taipein seudulla.  Viime vuonna hän sai kirkon presidentti Kaolta kutsun tulla työhön tähän hänelle merkittävään majataloon, jonka entinen nimi on Viiden tuulen majatalo.

Epäröimisen ja monien keskustelujen jälkeen Lee Kuo-Yang tuli vakuuttuneeksi, että Jumala oli kutsunut hänet tähän työhön.  Myös peruskoulussa englannin opettajana toimiva vaimo tuki miehensä ratkaisua.
Heti virkaanasettamisensa jälkeen pastori Lee Kuo-Yang kastoi kaksi Adam-kodin poikaa, kolme naisten vieroituskeskuksessa asuvaa ja viisi miesten keskuksen asukasta.

Kolme kastettua käytti todistuspuheenvuoron. Oli koskettavaa kuulla, miten he kertoivat muutoksesta elämässään ja kiittivät Jumalaa sekä työntekijöitä siitä, että olivat saaneet mahdollisuuden aloittaa uuden elämän kristittyinä.

Pitkäaikainen tuki auttaa pois huumeista

Kaohsiungin keskustassa sijaitsee toimisto, jossa hoitoon tulevat ensin haastatellaan ja ohjataan keskuksiin, mikäli haastateltava haluaa jäädä hoitoon.

Vieroitukseen tuleva allekirjoittaa sopimuksen, jossa hän sitoutuu noudattamaan keskuksen sääntöjä. Hoitoaika on 18 kuukautta. Tänä aikana ei ole lomia, mutta omaiset voivat vierailla paikassa kerran kuukaudessa. Paikka on täysin päihteetön ja savuton.

Sääntöjen mukaan vieroitus tapahtuu lääkkeettömästi ilman ns. korvaushoitoa. Vieroitusoireiden annetaan tulla sellaisina kuin ne tulevat. Ensimmäiset päivät tulija on erityisessä vieroitushuoneessa, jossa joku työntekijöistä on hänen kanssaan. Tuskaisia oireita autetaan mm. hieromalla, auttamalla suihkuun, olemalla läsnä, lohduttamalla ja rukoilemalla.

Vieroitusoireiden helpotettua tulija pääsee asumaan muiden kanssa ja osallistumaan päivittäiseen ohjelmaan.  Siihen kuuluu ruokailujen ja päivälevon lisäksi raamattuopetusta, hartaushetket, musiikkia, erilaisten taitojen opiskelua (tietokone ja englannin kieli), sekä liikuntaa eri muodoissa. Työtä tehdään aamu- ja iltapäivisin, jolloin valmistetaan kupari- ja nahkatöitä sekä punotaan koreja myyntiin. Tulot menevät vieroituskeskuksen hyväksi.  Päivät on ohjelmoitu klo 6.30-22.00.

Vieroitukseen tulevilla on myös mahdollisuus henkilökohtaiseen sielunhoitoon ja keskusteluun.
Armon majatalo on Suomen Lähetysseuran vuonna 1993 perustama huumevieroituskoti Etelä-Taiwanissa. Työ on laajentunut alkuvuosista moninkertaisesti, ja siitä vastaavat nykyään Taiwanin luterilaisen kirkon työntekijät. Lähetysseuran tuki on n. 8 % huumevieroituskodin vuosibudjetista. Valtaosa varoista tulee paikallisten seurakuntien ja yksittäisten kristittyjen lahjoituksista.

Työ on jakaantunut Pingtungin alueella kolmeen keskukseen. Adam-koti on 12-18-vuotiaille pojille tarkoitettu laitos, joihin nämä tulevat joko sosiaaliviranomaisten tai oikeusviranomaisten määräyksestä. Valtio tukee tätä työtä. Keskuksessa on nykyisin 25 poikaa.

Tabitha-koti on naisille tarkoitettu vieroituskeskus huumeiden käyttäjille. Siellä on parhaillaan kuusi nuorta naista.
Betel-koti on miesten vieroituskeskus, jossa on sekä alkoholin että huumeiden väärinkäyttäjiä. Siellä on tällä hetkellä 16 miestä.

Kiitokset tukijoille

Kiitosjuhlassa kiitettiin Jumalaa myös siitä, että suomalaiset kristityt ovat jo kahden vuosikymmenen ajan tukeneet tätä työtä ja rukoilleet huumevieroitukseen tulleiden puolesta. Paikalla oli lähes 200 henkeä eri seurakunnista sekä monien kastettujen omaisia.

teksti ja kuvat: Jouni Heiskanen