Syyskuun 1. päivänä rukoillaan luomakunnan puolesta: Lähetysseura huomioi ympäristövaikutukset työssään

Kuivuus on koetellut viime vuosina Kishapun aluetta Luoteis-Tansaniassa

Ilmastonmuutoksen rajut vaikutukset koettelevat maailmaa yhä pahemmin. Monissa Lähetysseuran toimintamaissa kärsitään säiden ääri-ilmiöistä, kuten vaikeasta kuivuudesta ja sitä seuraavasta nälästä. Syyskuun 1. päivänä kirkot rohkaisevat kristittyjä ympäri maailman rukoilemaan luomakunnan puolesta ja kiinnittämään huomiota ekologisiin elämäntapoihin. Suomen Lähetysseurakin on omalta osaltaan sitoutunut pienentämään omia ympäristövaikutuksiaan.

Keväällä Lähetysseura laati yhteiskuntasitoumuksen, jonka tavoitteena on vähentää työmatkalennoista aiheutuvaa hiilijalanjälkeä 25 prosenttia nykytasosta vuoden 2022 loppuun mennessä.

Viime vuonna Lähetysseuralle kertyi noin 1 050 000 lentokilometriä. Niiden kompensoimiseksi Lähetysseura istuttaa lähes 8000 puuntainta Tansanian Kishapuun, jossa Lähetysseuran kumppani Tanganyika Christian Refugee Service (TCRS) on tehnyt pitkään kehitysyhteistyötä kuivuudesta kärsivällä alueella. Vuoden aikana Lähetysseuralle kertyy korvattavia lentopäästöjä noin 9000 euron edestä.

Ilmastokysymykset ovat ennen kaikkea oikeudenmukaisuuskysymyksiä. Ilmastonmuutoksen vaikutukset koettelevat erityisesti kehitysmaita, vaikka niiden vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat vain murto-osa suomalaisten päästöistä. Ympäristökysymykset pyritään huomioimaan kaikessa Lähetysseuran työssä osana jokaisen hankkeen suunnittelua.

———–

Kirkkojen yhteinen ympäristörukous

Hyvä Jumala, opeta meitä huolehtimaan koko luomakunnasta
suojelemaan elämää ja jakamaan maan antimet.
Opeta meitä jakamaan työmme veljiemme ja sisartemme kanssa
varsinkin niiden kanssa, jotka ovat köyhiä ja puutteessa.

Anna meidän olla uskollisia evankeliumillesi
ja iloisesti jakaa sitä yhteisöissämme eri maihin koko maanosassamme
tavoitteena parempi tulevaisuus
täynnä oikeudenmukaisuutta, rauhaa, rakkautta ja kauneutta.

Aamen

Lähetysseura vähentää hiilijalanjälkeään (31.8.2016)

Kirkkojen yhteinen kampanja ”Day of Prayer for the Care of Creation”