Syyria: Rauhaa rakennettava myös ruohonjuuritasolla

Suomen Lähetysseuran Syria Initiative -rauhanhankkeen koordinaattori Aziz Hallaj puhui 15.12. järjestetyssä ”How can the Finnish civil society support peace in Syria” -keskustelutilaisuudessa. Kuva: Minna Havunen.

– Tavallisten syyrialaisten on annettava päättää maansa tulevaisuudesta, painotti Suomen Lähetysseuran Syria Initiative -rauhanhankkeen koordinaattori Aziz Hallaj 15.12. järjestetyssä ”How can the Finnish civil society support peace in Syria” -keskustelutilaisuudessa.

– Tällä hetkellä rauhanneuvottelut perustuvat ajatukselle hallituksen ja opposition välisistä kahdenvälisistä, korkean tason neuvotteluista. Muutosteoria on, että rauha syntyisi ylhäältä alaspäin. Kuitenkin rauhaan tarvitaan myös ruohonjuuritason sitoutuminen. Valitettavasti kansainvälinen yhteisö ei ole ollut kiinnostunut rauhan rakentamisesta paikallistasolta lähtien, Hallaj sanoi.

Juuri tällaista paikallistason rauhanrakennustyötä tekee Suomen ulkoministeriön tukema Syria Initiative -rauhanhanke. Lähetysseuran hanke tukee ruohonjuuritason rauhanaktivisteja Syyriassa ja heidän verkostojaan ja aloitteitaan. Hankkeessa järjestetään paikallisia vuoropuheluja syyrialaisten kesken. Hanke välittää myös tavallisten syyrialaisten näkemyksiä kansallisen ja kansainvälisen tason rauhanneuvotteluihin sekä kansainväliseen päätöksentekoon.

Syyrialainen Hallaj on kansainvälisesti arvostettu Syyria-analyytikko. Hän fasilitoi YK:n erityisedustaja Staffan de Misturan kokoon kutsumissa rauhanneuvotteluissa naisten neuvonantajaryhmää sekä Syria Initiative-rauhanrakennushankkeen koordinaattorina paikallistason rauhantyötä.

”Sodassa kenenkään kädet eivät ole puhtaat”

– Syyrian sodan kaikkien osapuolten joukossa on ihmisiä, jotka suojelevat siviilejä ja toimivat rauhan puolesta, ja ihmisiä, jotka vahingoittavat siviilejä. Sodassa kenenkään kädet eivät ole puhtaat ja kaikki osapuolet käyttävät väkivaltaa, Hallaj muistutti.

Hallaj kritisoi myös ajatusta siitä, että Syyrian sodassa olisi kaksi osapuolta. Tällä hetkellä esimerkiksi Geneven rauhanneuvottelut rakentuvat asetelmalle, jossa toisella puolella on hallitus ja toisella puolella oppositio.

– Syyrian sodassa ei ole vain kahta puolta, vaan useita eri osapuolia, joiden sisällä on vielä erilaisia toimijoita.

Hallaj nosti esiin myös Iranin, Venäjän, Yhdysvaltojen, Turkin ja Saudi-Arabian roolin. Hänen mukaansa sekä itä että länsi ovat tukeneet tappokoneistoja.

– Kaikkien ulkovaltojen suuntaan olisi huudettava sama viesti: Syyrialaiset eivät ole teidän kilpahevosianne.

Sodassa vain häviäjiä

Syyrialaisten kärsimyksen symboliksi on noussut Aleppo, joka oli ennen Syyrian talouden sydän. Sodan taloudelliset kustannukset ovat valtavat: arviolta 250 miljardia dollaria. Bruttokansantuote on pienentynyt ja maa kärsii aivovuodosta ja pääomien pakenemisesta pois maasta. Syyria oli ennen suuri vehnän tuottaja, mutta sota on tuhonnut maataloustuotannon. Inhimillinen hätä on mittaamaton.

– Syyrian sodassa on kuollut jo noin 500 000 ihmistä. 80 prosenttia syyrialaisista elää köyhyydessä. Puolet syyrialaisesta työvoimasta on menettänyt työnsä. Yksi kolmasosa syyrialaislapsista Syyriassa ei pääse kouluun, Hallaj kertoi.

– Sota ei luo voittajia, vain häviäjiä. Sotien voittaminen maksaa, ja sodan aikana ihmisiä kuolee sekä voittajan että häviäjän puolella.

Suomen Lähetysseura rakentaa rauhaa ja ennaltaehkäisee konflikteja ympäri maailman, esimerkiksi Syyriassa, Myanmarissa ja Kolumbiassa. Rakenna kanssamme rauhaa.

Teksti: Minna Havunen