Suomen Lähetysseuran lähetystyöntekijäkoulutus täyttää 150 vuotta

piispa Joseph P. Bvumbwe vaimoineen Malawista

Suomen Lähetysseura viettää perjantaina 16.11. lähetystyöntekijäkoulutuksen 150-vuotisjuhlaa Lähetyskirkossa.

Vuonna 1859 perustettu Suomen Lähetysseura on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäinen lähetysjärjestö. Se aloitti ulkomaantyöntekijöiden koulutuksen 17.11.1862.

Koska yleistä oppivelvollisuutta ei tuolloin vielä ollut ja hakijoiden peruskoulutus oli heikko, koulutus lähetystyöhön kesti kuusi vuotta.  Koulutuksen aikana opetettiin mm. suomen kieltä, historiaa, maantiedettä sekä teologiaa. Opetusohjelmaan kuului myös saksaa, englantia ja kreikkaa.

Ensimmäiset kymmenen työntekijää lähtivät ulkomaantyöhön kesällä 1868. Määränpää oli Lounais-Afrikassa, nykyisen Namibian pohjoisosassa.

Koko 1800-luvun lähetystyöntekijäkoulutukseen otettiin pelkästään miehiä. Naisia alettiin kouluttaa lähetystyöhön vuonna 1906.

Puolentoista vuosisadan aikana Lähetysseura on lähettänyt noin 1700 ulkomaantyöntekijää Afrikkaan, Aasiaan, Oseaniaan, Etelä-Amerikkaan ja Eurooppaan.

Marraskuun puolessavälissä Lähetysseuralla on 137 työntekijää ulkomailla. Uusia työntekijöitä koulutetaan koko ajan. Työn ohessa suoritettavaan valmennukseen kuuluvat lähiopintojaksot ja etätyöskentely. Kurssikirjallisuus sisältää sekä teologisia että kulttuureihin liittyviä opintoja. Kurssiin kuuluu myös katastrofi- ja kriisityön koulutus, kulttuurisopeutumisen valmennus sekä ihmisoikeusperustainen kehitysyhteistyö.

Lähetysseuran lähettämät työntekijät toimivat nykyään yliopistojen ja raamattukoulujen opettajina, seurakunta- ja raamatunkäännöstyössä sekä kristillisen kasvatuksen parissa. Heitä toimii myös kehitysyhteistyötehtävissä sekä vammaisten ja syrjittyjen parissa.

Lähetyskirkossa järjestetään 16.11.2012 juhlaseminaari, jossa puhutaan nykyaikaisen lähetystyön mahdollisuuksista, naisten asemasta sekä uskonnosta ja vallasta. Vierailevina puhujina ovat Kirkkojen maailmanneuvoston apulaisjohtaja Isabel Phiri, professorit Tinyiko Maluleke Etelä-Afrikan yliopistosta ja Mika Vähäkangas Lundin yliopistosta sekä Kirkon koulutuskeskuksen johtaja Kari Kopperi.

Tue lähetystyöntekijää