Suomen kuudes Nenäpäivä kutsuu mukaan

Lähetysseura tukee Nenäpäivä-keräyksen tuotolla lasten ja naisten aseman parantamista Nepalissa. Kuva Kirsti Kirjavainen

Vuonna 2011 Nenäpäivän keräyspotti ylitti ensimmäistä kertaa kahden miljoonan euron rajan. Red Nose Dayn kotimaassa Englannissa britit pistivät vielä paremmaksi: he keräsivät yli 100 miljoonaa puntaa eli viisi kertaa enemmän henkeä kohti kuin me suomalaiset. Nenäpäivä-kampanja 2012 kirii nyt brittien etumatkaa kiinni.

Maailman hauskin maaottelu kehitysmaiden lasten hyväksi käynnistyy 17.10. ja huipentuu Yle TV2:n Nenäpäivä-show’hun perjantaina 9.11. Kolmen viikon aikana Nenäpäivä näkyy ympäri Suomea kouluissa, työpaikoilla ja katukuvassa.

Apua maailman köyhimmissä oloissa asuvien lasten hyväksi

Nenäpäivän keräystuotto jaetaan yhdeksän kehitysyhteistyöjärjestön kesken: Suomen UNICEF, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen Punainen Risti, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi Säätiö, Fida International, Suomen Lähetysseura, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (SASK) ja Solidaarisuus vievät avun perille tehokkaasti sinne, missä sitä todella tarvitaan. Viime vuonna jokainen Nenäpäivän kumppanijärjestö sai tärkeään työhönsä noin 190 000 euroa.

Lähetysseura tukee Nenäpäivä-keräyksen varoin Nepalissa työtä, jonka tavoitteena on parantaa lasten ja naisten asemaa sekä tukea kokonaisia yhteisöjä – erityisesti etnisiä vähemmistö- ja dalit- eli alakastisten yhteisöjä – parantamaan ruokaturvaa, terveyttä ja toimeentulomahdollisuuksia.

Dolakhan ja Kavren piirikunnissa Lähetysseura tukee Nepalissa uraauurtavaa lasten mielenterveystyötä. Mielenterveysongelmat ovat Nepalissa yleisiä, syynä mm. pitkään jatkunut sisällissota. Lapsilla ongelmia aiheuttavat lisäksi kouluissa yleiset rangaistus- ja kurinpitomenetelmät. Yhteistyössä koulujen kanssa opettajille opetetaan lapset paremmin huomioivia opetusmenetelmiä ja kouluympäristöä muokataan lapsiystävällisemmäksi mm. perustamalla kerhoja ja kirjastoja sekä antamalla tilaa leikille ja luovuudelle. Vanhempainyhdistyksien kautta myös vanhemmat saadaan mukaan toimintaan, ja terveydenhuoltohenkilöstöä koulutetaan tunnistamaan ja hoitamaan mielenterveysongelmia.

Eri osissa Nepalia 7 piirikunnan alueella Lähetysseura tukee paikallisia yhteisöjä ja viranomaisia parantamaan sekä julkisen että yhteisöpohjaisen peruskoulutuksen saatavuutta ja laatua.

Keski-Nepalissa Dhadingin, Gorkhan ja Tanahunin alueilla väestö on täysin riippuvainen maanviljelyksestä, mutta vuoristoisella seudulla vain 15 % perheistä saa viljelyksiltään riittävästi ravintoa. Alueen väestö koostuu etnisistä vähemmistöistä ja daliteista, eikä heillä ole mahdollisuutta tarvitsemiinsa terveys- ja koulutuspalveluihin. Naisista paikoitellen vain 5 % osaa lukea.

Uusi Nenäpäivä.fi

Nenäpäivän uusilla nettisivuilla löytyy ideoita omien Nenä-tapahtumien järjestämiseen. Uudistunut Nenäpäivä.fi on myös paikka testata omaa kehitysmaatuntemusta. Sivuilta löytyy kysymyksiä niin koululaisille kuin vanhemmille nenämielisille. Tiesitkö, kuinka moni lapsi maailmassa jää tällä hetkellä koulun ulkopuolelle? Hätkähdyttävät luvut ovat yksi hyvä syy osallistua Nenäpäivään – maailma ei ole vielä valmis.