Suomalaista lähetystyötä Senegalissa 40 vuotta

Kirkon päivä on jokavuotinen juhla Senegalin luterilaisessa kirkossa. Tänä vuonna juhlassa muisteltiin myös suomalaista lähetystyötä

Senegalin luterilainen kirkko on syntynyt Suomen Lähetysseuran työn hedelmänä. Ensimmäinen Lähetysseuran työntekijä, pastori Stig-Olof Fernström, astui Senegalin kamaralle maaliskuussa vuonna 1974. Fernström oli mukana helmikuun 16. Fatickissa vietetyssä jokavuotisessa Kirkon päivä -juhlassa, jossa muisteltiin myös 40 vuotta sitten alkanutta suomalaista lähetystyötä.

Fernström vastaanotti kirkon johtajalta, pastori Abdou Thiamilta, pioneerilähetystyöntekijän diplomin.  Lisäksi hän sai käsinkudotusta kankaasta tehdyn senegalilaisen miehen asun ja 40 vuoden kunniaksi taiteillun taulun.

Kirkon ensimmäinen johtaja, pastori Fulgence Ndour, muisteli ensimmäistä kohtaamistaan Fernströmin kanssa.  Hän iloitsi siitä, että pienestä alusta on 40 vuodessa syntynyt vahva, itsenäinen kirkko. Monissa juhlapuheissa tuotiin esille myös se, että vaikka 40 vuotta on pitkä aika, on se silti samalla vasta alku.

Työtä kolmella kielellä

Lähetysseuran työ alkoi Mbourin ja Fatickin kaupunkien ympäristössä 1974. Seurakuntatyö sekä lukutaito‑ ja raamatunkäännöstyö alkoivat sereeriksi. Sereerien avoimuus evankeliumille on ollut omiaan edistämään kirkon toimintaa keskisen Senegalin alueella.

Vuonna 1978 työntekijöitä meni myös Pohjois‑Senegaliin Saint Louis’hin ja 1983 Ndioumiin. Sen jälkeen työtä on tehty kolmen etnisen ryhmän parissa, sereerien, wolofien ja fulaanien. Dakarissa, Senegalin pääkaupungissa, työ alkoi 1990.

Joka vuosi vietettävän Kirkon päivän on tarkoitus rohkaista pienen, viisituhatjäsenisen kirkon seurakuntia, jotka elävät vähemmistönä vahvasti islaminuskoisessa maassa. Uskontokuntien väliset suhteet ovat Senegalissa rauhanomaiset, ja luterilaisen kirkon laaja opetus- ja kylienkehitystyö hyödyttävät yhtälailla kaikkia.

Kohti omavaraisuutta

Senegalin luterilaisella kirkolla on 13 seurakuntaa. Pappeja on 16, ja evankelistoja 3. Lähetysseura tukee kirkon hallinnon ja taloudellisen omaehtoisuuden vahvistamista, toistaiseksi kirkko tarvitsee vielä apua myös palkkakustannuksiin.

Lähetysseura tukee myös kirkon työntekijäkoulutusta, diakonia-, musiikki-, lapsi- ja nuorisotyötä sekä pulaarinkielisen Vanhan testamentin käännöstyötä. Kummityön ohjelma tukee noin 300 lapsen ja nuoren opiskelua. Ulkoministeriön tuella rahoitetaan maaseudun kylienkehitystyötä ja hanketta, jonka tavoitteena on mahdollistaa äidinkielistä esikoulu- ja lukutaito-opetusta kolmella kielellä.

Teksti ja kuvat Teija Laine

Lue lisää Senegalista

Yhdessä kouluun – Ryhmätuki mahdollistaa koulunkäynnin yhä useammalle lapselle

Senegalin luterilainen kirkko sai uuden papin

Kirkon kautta tullut Lähetysseuran hätäapu auttoi uuden sadon alkuun Senegalissa

Siisti kylä on ylpeyden aihe Senegalissa

joka alkoi 40 vuotta sitten.