Sokeitten soittoryhmä Nepalista vierailee Suomessa Lähetysseuran Tasaus-vieraana

Sokeista muusikoista koostuva ryhmä soittaa erilaisia rumpuja

Kuuden näkövammaisen muusikon ryhmä Nepalista, Avaaz Nepal, vierailee Suomessa toukokuussa Suomen Lähetysseuran kutsumana. He ovat kaikki mukana Lähetysseuran nepalilaisen kumppanin, vammaistyötä tekevän Forward Looking -järjestön toiminnassa. Kaikki ovat myös käyneet koulua Suomen Lähetysseuran kummituella.

”Emme ole vammaisia vaan ihmisiä erilaisin lahjoin. Musiikki on meille kanava itseilmaisuun ja iloa tuova harrastus, mutta se on myös mahdollisuus lisätä tietoa vammaisuudesta. Ryhmämme on malliesimerkki siitä, miten vammaisetkin voivat opiskella, avioitua ja olla aktiivisia jäseniä yhteiskunnassa”, Mitra Lal Adhikari ja Bhima Chhetri kertovat.

”Joku näkee ruusun, toinen vain ruusunpiikit”

Kaikki ryhmän jäsenet ovat täysin sokeita, osa syntymästään asti, osa tapaturmien tai huonosti hoidettujen sairauksien seurauksena.

”Emme tarvitse sääliä vaan mahdollisuuksia ja haasteita. Me haluamme näyttää, että näkövammainenkin voi olla hyvä opettaja, muusikko, isä tai äiti, toimia kansalaisjärjestössä tai jopa johtajana. Todellinen muutos vammaisten asemaan saadaan aikaan koulutuksella, pitkäjänteisellä vaikuttamistyöllä ja uskolla tulevaisuuteen.”

”Me laulamme toivosta ja peräänantamattomuudesta. ´Joku näkee ruusun, toinen vain ruusunpiikit´, sanotaan yhdessä laulussamme.”

Vain harva vammainen pääsee kouluun

Nepalissa arvioidaan olevan noin 180 000 näkövammaista. Vain harvalla on mahdollisuus käydä koulua ja opiskella. Suhtautuminen vammaisuuteen on Nepalissa hyvin kielteistä, sen uskotaan olevan jumalten tahto tai seurausta edellisen elämän pahoista teoista.

Forward Looking -järjestö tekee vaikuttamistyötä asenteiden muuttamiseksi, tietouden kasvattamiseksi ja vammaisten aseman parantamiseksi. Järjestö tarjoaa perus- ja ammattikoulutusta vammaisille Kathmandussa ja kymmenissä kouluissa eri puolilla maata. Suomalaiset kummit tukevat 450 vammaisen lapsen ja nuoren opintoja järjestön kautta.

Marraskuussa 2009 Forward Looking avasi Kathmandussa Lähetysseuran tuella toimintakeskuksen, jossa vammaisten on mahdollista mm. oppia uusia taitoja. Ensimmäiset kurssit olivat tietokoneopetusta ja radiotoimittajan taitoja sokeille. Fyysisesti vammaisille ja kuuroille on järjestetty erilaisia käsityö- sekä kosmetologi- ja kampaajakursseja. Forward Looking myös palkkaa vammaisia opettamaan kursseilla. Näin he voivat vahvistaa itsetuntoaan ja parantaa toimeentuloaan.

Musiikki kuljettaa elämänvaiheesta toiseen

Ryhmä esittää nepalilaista kansanmusiikkia sekä kristillisiä ja itse tekemiään vammaisuudesta kertovia lauluja. He ovat kotoisin maaseudulta eri heimokulttuureista, joissa kansanmusiikkiperinne vielä elää vahvana.

Nepalin yli sata heimokieltä ja -kulttuuria ovat taustana monipuoliselle musiikille, joka ei ole vain viihdettä vaan olennainen osa jokaista juhlaa ja eri elämänvaiheisiin liittyviä traditioita syntymästä kuolemaan. Länsimainen ja intialainen musiikki ovat vallanneet sijaa kaupunki- ja nuorisokulttuurissa, mutta lisääntyvä turismi ja eri kansanryhmien oman identiteetin etsintä ovat elvyttäneet myös kansanmusiikin suosiota.

Musiikkiryhmän mukana Suomeen tulevat pastori Om Prakash Subba (Nepalin kansallinen kirkkojen yhteisö, NCFN) sekä hänen vaimonsa, naistyön johtaja Shanti Sunuwar-Subba (Patan Koinonia -kirkko, Campus Crusade for Christ), jotka kertovat vammaisten asemasta Nepalissa. Mukana on myös kolmekymmentä vuotta Nepalissa työskennellyt Suomen Lähetysseuran työntekijä, diakonissa Kirsti Kirjavainen.

Nepalilaisryhmä vierailee 12.–30.5. mm. Kirkkopäivillä Lahdessa, ensi kesän lähetysjuhlapaikkakunnalla Porissa, Turussa ja Maailma kylässä -tapahtumassa Helsingissä. Matkansa aikana he myös tutustuvat näkövammaisten tilanteeseen Suomessa.

Suomen Lähetysseuran 2011 Tasaus-kampanjan kohde on Nepal, jossa heikoimmassa asemassa ovat vammaiset, dalitit eli alakastiset, ja maan lukuisat etniset vähemmistöt. Lisää www.tasaus.fi

Sokea Sunita Dewedi haluaa toimittajaksi nepalilaisradioon

lattiaharmonia ja kitaraa. He esittävät nepalilaista kansanmusiikkia sekä kristillisiä ja itse tekemiään vammaisuudesta kertovia lauluja. Kuvassa vasemmalta oikealle: Mitra Lal Adhikari