Pia ja Mikko Pyhtilä pitävät yhteyttä Tansaniasta nimikkoseurakuntiin

Mikko Pyhtilä

Sosionomi Pia Pyhtilä ja kirkon nuorisotyönohjaaja Mikko Pyhtilä lähtivät huhtikuussa 2010 toiselle työkaudelle Tansaniaan kirkon Victoriajärven itäisen hiippakunnan lapsi- ja nuorisotyöhön. Mukana seurasivat lapset Anna, Iita, Lilja ja Eeli. Yhteys nimikkoseurakuntiin on Pyhtilöille tärkeä.

Pyhtilöiden nimikkoseurakuntia ovat Pyhäjoki, Raahe (Pattijoki), Utajärvi, Konginkangas sekä Kalajoen rovastikunnan nuorisotyö sekä Lähetysseuran Amani-kuoro. Yhteyttä seurakunnat pitävät lähettämällä kortteja, sähköposteja ja henkilökohtaisesti esimerkiksi jouluna. Koululuokista tulee sähköposteja.

”Itse pidämme yhteyttä perinteisellä ystäväkirjeellä muutaman kerran vuodessa”, kertoo Pia Pyhtilä. Tärkeää ovat henkilökohtaiset sähköpostit esimerkiksi lähetyssihteeriin, joka voi kertoa tuoreita terveisiä puolin ja toisin.”

”Olemme pyrkineet lähettämään leiriaikoihin nuorisotyölle tai lähetystyön väelle extra-kirjeen, jossa kyselemme kuulumisia ja annamme vaikkapa jonkin pähkinän purtavaksi.”

Pari vuotta sitten Pyhtilät ehdottivat leirille lähetyskioskia, jossa hinnat laitettiin suhteutettuina Tansanian hintoihin. Se oli eräänlainen peli, mutta Pyhtilät saivat siitä paljon kiinnostunutta palautetta.

”Pomon luona raportoimassa”

Työkausien välillä lähetystyöntekijät käyvät vierailulla nimikkoseurakunnissa, jotka tukevat heidän työtään.

”Koemme nimikkovierailut tärkeäksi yhteistyöksi, tärkeimmäksi tässä työssä”, Pyhtilät kertovat.

”Suhtaudumme vierailuihin vakavasti ja tosissaan, onhan kyse ikään kuin ’pomon’ luona käynnistä ja työn raportoinnista! Varsinkin nuoret osaavat kysyä todella hyviä ja vakavia asioita nykyään, heillä on paljon kriittisiäkin mielipiteitä ja kysymyksiä.”

Lähes kaikista seurakunnista on vieraita käynyt myös Tansaniassa. Vierailut teettävä työtä, mutta ne ovat tärkeitä puolin ja toisin.

”Vierailut ovat synnyttäneet uutta yhteistä keskustelun pohjaa ja konkreettista tietoa siitä, mihin rahat lopulta päätyvät.”

”Toivon, että nimikkotyö tuo luottamusta siihen, että työ kantaa tavalla tai toisella hedelmää ja rahat menevät oikeisiin paikkoihin. Toivon todella, että lähetystyö olisi silta eri kulttuurien välillä” Pia Pyhtilä toteaa.

Pyhtilät toivovat, että lähetystyö läpäisisi seurakunnat toimintaa laajemminkin ja arkipäivässä. Nykyisen tietotekniikan ansiosta lähetystyöntekijät voisivat olla mukana virtuaaliteitse vaikkapa koulujen päiväavauksissa, kerhoissa tai jopa työpaikoilla.

Yhteydenpito vaatii panostusta

”Pitää uudistaa ja keksiä uusia aiheita, nostaa esiin epäkohtia, kenties poliittisia olojakin. Pitää tähdätä erilaisiin kohderyhmiin ja kulkea vähän kalenteria edellä, tarjota lapsille, nuorille, työikäisille jne. kohdennettuja ideoita, ajatuksia.”

”Yhteydenpito on minusta arvostusta toisia kohtaan” Pia Pyhtilä muistuttaa. ”Voi myös päästä juttusille ihmisten kanssa, jotka muuten vieroksuvat seurakuntaansa. Omassa kirjerenkaassamme on niin kirkosta eronneita kuin muitakin, jotka eivät perinteisesti ole tuntuneet sopivan kirkon piireihin. Olemme heidän läsnäolostaan todella otettuja ja iloisia, ja toivomme että voimme vastata heidänkin mielenkiintoonsa kirkon työtä kohtaan.”

Liity Pyhtilöiden ystävärenkaaseen

Tutustu uusiin lähetystyöntekijöihin ja tue heitä

Sebastian Alloys ja Tansaniassa vierailulla ollut Juho-Pekka Pyhtilä lastaavat Sinema Leo -autoa. Hiippakunnan elokuva-auto käy näyttämässä kylissä Jeesus-elokuvaa. Illoissa näytetään myös perheväkivaltaa ennaltaehkäisevää elokuvaa. Kuva: Pia Pyhtilä