Phumzile Mabizela toimii rohkaisevana esimerkkinä hiv-positiivisille

Pastori Phumzile Mabizela oli pukeutunut haastattelupäivänä mustiin vaatteisiin. Hän on mukana liikkeessä

Pastori Phumzile Mabizela on ottanut hiv-positiivisten auttamisen elämäntehtäväkseen. Nyt hän on toiminut reilun vuoden johtajana järjestössä, joka on hiv-positiivisten uskonnollisten johtajien kansainvälinen verkosto. Tämän verkoston, nimeltään Inerela+, tarkoituksena on voimaannuttaa uskonnollisia johtajia toimimaan yhteisöissään, jotta hiv-positiivisia ei suljeta ulkopuolelle, vaan he saavat hoitoa ja yhteisönsä tuen.

Phumzile Mabizela syntyi vuonna 1964 tehdastyöläisperheeseen. Kouluaikana hän liittyi kristilliseen liikkeeseen, joka tulkitsi Raamattua perinteestä poikkeavalla tavalla. Ylioppilaaksi tultuaan Mabizela huomasi pettymyksekseen, että perheellä ei ollutkaan varaa lähettää häntä yliopistoon.  Hän meni töihin ja pääsi opiskelemaan raamattukouluun.

Valmistuttuaan hän alkoi opiskella työn ohella teologiaa Kwazulu-Natalin yliopistossa.  Elämä yksinhuoltajana oli rankkaa, sillä perhe hylkäsi hänet hänen odottaessaan toista lastaan.

Vuonna 1998 Mabizela nimitettiin Kwazulu-Natalin yliopiston teologisen koulun naistyön koordinaattoriksi.

”Opiskelimme naisten kanssa Raamattua ja nostimme esille naisten kärsimän väkivallan sekä muun naisten kokeman epäoikeudenmukaisen kohtelun kirkossa ja yhteiskunnassa. Tajusin myös, että hiv ja aids vaikuttaa erityisesti naisiin.”

Seuraavana vuonna Mabizela sai itse tietää olevansa hiv-positiivinen.

”Kun kuulin sen, olin vihainen Jumalalle. Vähitellen tajusin, että viruksen kanssa voi elää. Nyt voin auttaa muita, kun kerron oman elämäntarinani. Sanon, katso minua: näytänkö minä sairaalle? Olen hiv-positiivinen mutta elän normaalia elämää.”

”Meidän täytyy nähdä pilven hopeareuna. Emme saa masentua”, Mabizela toteaa iloisesti.

Köyhyys ja epätoivo lisäävät tartuntoja

Phumzile Mabizela kertoo, miten köyhyys ja vaikeat elinolot vaikuttavat tartuntoihin.

”Etelä-Afrikassa on alueita, joissa nuoret tytöt suostuvat seksisuhteisiin päästäkseen köyhistä olosuhteista. Jotkut naiset menevät naimisiin vain saadakseen paremmat elinolot. He ovat olosuhteiden uhreja, ja heitä voi manipuloida miten vain.”

Mabizelan silmissä näkyy suru, kun hän selittää, miten eteläafrikkalaista ubuntu-ajattelua on käytetty väärin aiheuttamaan tuskaa. Ubuntu tarkoittaa yhteisöllisyyttä sekä uskollisuutta ja humaanisuutta suhteessa toisiin ihmisiin.

”Isät sekä sedät ja enot raiskaavat perheen ja suvun tyttöjä. Tämä on kasvava ongelma. Naisia kohdellaan miehen omaisuutena: ensin hän kuuluu isälle, sitten aviomiehelle ja jos tämä kuolee, aviomiehen veljelle.”

”On myös miehiä, jotka saatuaan tietää, että ovat hiv-positiivisia, raiskaavat naisia. ’En kuole yksin’, he puolustelevat toimintaansa.”

”Tytöille tehdään jopa kuukausittain testejä, joissa selvitetään, ovatko he vielä neitsyitä. On nimittäin suuri häpeä perheelle, jos tyttö ei ole neitsyt avioliittoon mennessään. Tämä käytäntö toisaalta suojelee nuoria tyttöjä, mutta on myös niitä, jotka suostuvat anaaliseksiin säilyttääkseen neitsyytensä. Silloin hiv-tartunnan mahdollisuus on suuri.”

Mabizela luettelee vielä muita tartuntamahdollisuuksia. Jos mies ympärileikkauttaa itsensä, on miehekästä teettää se perinteisellä ympärileikkaajalla. Mutta tämän välineet eivät ole välttämättä puhtaat. Moni mies myös kuvittelee että ympärileikkaus suojelee tartunnoilta. Perinteisesti aviopuolisot eivät saa olla sukupuoliyhteydessä kuukautisten tai raskauden ja imetyksen aikana, mikä luo miehelle paineita etsiä seksikumppani avioliiton ulkopuolelta.

Uskonnolliset johtajat voivat muuttaa asenteita

Monissa maissa uskonnollisilla johtajilla on paljon vaikutusvaltaa omissa yhteisöissään. Heidän kannanottonsa voivat vaikuttaa sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Inerela+ auttaa heitä murtamaan ennakkoluulot hiviä ja aidsia kohtaan, jotta uskonnolliset yhteisöt voivat tukea hiv-positiivisia, auttaa sairastuneita ja antaa asiallista valistusta ehkäisystä.

”Vieläkin jotkut kirkot hylkivät hiv-positiivisia, ja niiden saarnat ovat kielteisiä ja tuomitsevia. Kirkkojen on muutettava asenteitaan ja puhuttava avoimesti seksuaalisuudesta Jumalan lahjana.”

”Meidän pitää nähdä seksuaalisuus kokonaisuutena ja luonnollisena osana ihmisyyttä. Kun lapset ja nuoret kysyvät seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä, meidän täytyy puhua asioista avoimesti niiden oikeilla nimillä.”

Phumzile Mabizelalla on laaja kokemus työstä kansallisten ja kansainvälisten organisaatioiden kanssa. Syyskuussa Inerela+ isännöi Etelä-Afrikassa seksuaalivähemmistöjen syrjintää käsittelevää teologista foorumia. Suhteessa seksuaalivähemmistöihin Etelä-Afrikka poikkeaa monesta Afrikan maasta. Sen rikoslaki kieltää seksuaalivähemmistöihin kohdistuvan syrjinnän ja homoseksuaalit voivat solmia maassa avioliiton. Keskustelu ja ajatustenvaihto eri maista tulleiden edustajien kanssa on haastavaa.

”Se on usein pitkä prosessi. Ensin pitää voittaa toisen luottamus, ja vasta sitten voi puhua.”

***

Pastori Phumzile Mabizela vieraili Lähetysseurassa 20.-23.1. hiv ja aids -työn asiantuntijana. Työ hiv-positiivisten ja aidsia sairastavien keskuudessa on yksi Suomen Lähetysseuran ulkomaantyön ja vaikuttamistyön painopisteistä. Tavoitteena on ehkäistä taudin leviämistä ja vähentää syrjintää sekä kehittää yhteistyökirkkojen aids-työn osaamista ja levittää tietoa erityisesti lasten ja nuorten keskuudessa. Lisäksi tuetaan tartunnan saaneita ja heidän omaisiaan sekä aids-orpoja.