Palestiinalaisnuoret Toivon koulusta ja suomalaisnuoret tutustuivat toisiinsa Järvenpäässä

Toivon koulun kansantanssiryhmä vieraili Suomessa 21.–28.8. Vuonna 2004 perustettuun tanssiryhmään kuuluu kaikkiaan kolmisenkymmentä nuorta 12-vuotiaista alkaen. Suomeen tulleessa ryhmässä oli 15–17-vuotiaita nuoria. Kuva Pertti Pesonen

– Kun tanssimme yhdessä käsi kädessä, yhteishenkemme kasvaa ja voimme näyttää, että olemme ylpeitä palestiinalaisesta kulttuurista. Media välittää palestiinalaisista kovin yksipuolista, usein negatiivista kuvaa. Se ei ole koko totuus.

Näin totesivat palestiinalaisen Toivon koulun nuoret tanssijat, jotka ovat viettäneet viikon Suomessa Järvenpään teatterin nuorten ja Järvenpään seurakunnan vieraina. Toivon koulun tanssiryhmän vierailu toteutettiin ulkoasiainministeriön kansalaisjärjestöille myöntämän viestintä- ja kehityskasvatushanketuen turvin. Vierailua tukivat myös Järvenpään kaupunki, Seurakuntaopisto ja Suomen Lähetysseura.

Suomeen saapui 12 tytön ja pojan ryhmä, iältään he ovat 15–17-vuotiaita. Järvenpään teatteri järjesti palestiinalais- ja suomalaisnuorille yhteisiä työpajoja, joiden tarkoituksena oli lisätä tietoa ja sitä kautta ymmärrystä nuorten elämästä erilaisissa olosuhteissa. Palestiinalaisnuoret myös esiintyivät Järvenpäässä mm. seurakunnan tilaisuuksissa ja kävelykatu Jannen tapahtumassa.

Suomessa parasta vapaus ja luonto

– Parasta täällä Suomessa on ollut vapauden tunne, olemme voineet liikkua ja olla – ja nauraa, kuvailee Lone Khillel kokemuksiaan Suomesta.

– Ja luonto. Näin ensimmäistä kertaa elämässäni meren ja järven, Rita Abudayya jatkaa.

Liikkuminen palestiinalaisalueilla on vaikeaa ja nuortenkin matka Suomeen oli vaikea ja monipolvinen. He pääsevät ulkomaille vain monien tarkastuspisteiden kautta. Heidän on ensin matkustettava Jordaniaan, mihin siihenkin vaadittiin kolme eri bussia.

– Tarkastuspisteistä läpipääsyä helpotti se, että meillä oli viisumit Suomeen, kertoi Saji Musleh.

Toivoa koko yhteisölle

Toivon koulu on Länsirannalla, Ramallahissa, sijaitseva Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisen kirkon koulu, jossa kristityt ja muslimit, tytöt ja pojat, opiskelevat yhdessä. Koulussa on runsas 450 oppilasta, joista neljännes kristittyjä. Kaikkiaan kirkon neljässä koulussa opiskelee yli 2000 oppilasta, jotka edustavat melko tasan kumpaakin uskontokuntaa.

– Kummallekin uskontokunnalle on omaa uskonnonopetusta, mutta muuten meillä ei ole mitään eroa keskenämme. Koulun pihalla et pysty sanomaan, kuka on muslimi, kuka kristitty, Rita sanoo.

Toivon koulu on yksi palestiinalaisalueen korkeatasoisimmista kouluista. Koulun tavoitteena on kasvattaa nuoria suvaitsevaisuuteen, oman kulttuurin arvostamiseen, rauhaan ja sovintoon. Suomen Lähetysseura on tukenut Toivon koulua pitkään mm. kummitoiminnan kautta. Tällä hetkellä noin 90 lasta ja nuorta käy koulua suomalaisten kummien tuella.

Ulkomaitakin kiertänyt tanssiryhmä on vain yksi esimerkki niistä toimintamahdollisuuksista, joita koulu tarjoaa oppilailleen tavallisten kouluaineiden lisäksi. Koulun kulttuuritoiminnalla on tärkeä merkitys myös koko ympäristölleen, sillä elävä kulttuuri vahvistaa omaa identiteettiä, estää apatiaa ja kannattelee koko vaikeissa oloissa elävää yhteisöä.

– Me olemme ihan tavallisia ihmisiä ja ihan tavallisia teinejä. Haluamme tanssia, opiskella, elää rauhassa ja liikkua vapaasti, Rita toteaa.

Lue lisää Toivon koulun tanssiryhmästä