Onandjokwen sairaala Namibiassa vietti 100-vuotisjuhlia 24.9.

Onandjokwen sairaala Pohjois-Namibiassa vietti satavuotisjuhlaansa lauantaina 24.9. Sairaalan perusti Ambomaan ensimmäinen lääkäri, suomalainen lähetyslääkäri Selma Rainio. Juhlat kokosivat lähes 500 vierasta. Suomalaisia mukana oli noin 60, muun muassa useita sairaalassa eri aikoina työskennelleitä Suomen Lähetysseuran työntekijöitä.

Kuusi tuntia kestäneissä juhlallisuuksissa sairaalan historiaa käytiin läpi perusteellisesti. Selma Rainion uhrautuvaa työtä nykyisen Pohjois-Namibian terveydenhuollon alullepanijana arvostetaan yhä, mikä näkyy muun muassa siinä, että Selma on edelleen yksi suosituimmista naisten nimistä alueella. Terveydenhuollon lisäksi suomalaisen lähetystyön vaikutus näkyy koulutuksessa.

Uutta potkua toiselle vuosisadalle

Onandjokwen sairaala elää parhaillaan satavuotisen historiansa suurinta uudistumisvaihetta. Tampereen ev.lut. seurakuntayhtymän Martinus-säätiö ja Suomen ulkoasiainministeriö rahoittavat runsaalla miljoonalla eurolla sairaalan peruskorjaus- ja uudistushanketta, jota hallinnoi Suomen Lähetysseura. Remontin rahoituksesta pääosa tulee Namibian terveys- ja sosiaaliministeriöltä. Sairaalan omistaa Namibian evankelisluterilainen kirkko, mutta valtio vastaa työntekijöiden palkoista ja toimintamenoista.

Valmiiksi on nyt saatu kaksi uutta osastoa, yhteensä yli 90 uutta vuodepaikkaa. Vielä tämän vuoden puolella aloitetaan uuden synnytysosaston rakentaminen. Tarve onkin suuri, sillä synnytyksiä on sairaalan ainoassa synnytyssalissa keskimäärin 10–15 joka päivä, yli 5000 synnytystä vuosittain.

Onandjokwen sairaalan vaikutusalueella asuu noin 200 000 ihmistä. Vuodepaikkoja sairaalassa on 500, lääkäreitä 21 ja hoitajia 270. Poliklinikalla käy päivittäin 500–700 asiakasta, aids-klinikalla 15 000 asiakasta vuodessa.

Sairaalan vanhaan päärakennukseen sijoittuu vastaperustettu Namibian lääketieteellinen museo. Museotilojen korjaukseen on rahoitus saatu Suomen suurlähetystöltä, joka kustantaa myös Onandjokwen sairaalan historiikin painattamisen.

Sairaalassa toimii oma kirkko, jonka peruskorjaus valmistui juuri syntymäpäiväksi. Kirkon remontin rahoittivat Tampereen Tuomiokirkkoseurakunta ja suomalainen yksityinen lahjoittaja. Sairaalan kaikkia rakennusprojekteja johtaa tamperelainen rakennusarkkitehti Jarmo Lehtinen.

Vanha rakennuskanta 1950-luvulta

Selma Rainio saapui Ambomaalle vuonna 1908 ja aloitti työn tyhjin käsin nälänhädän keskellä. Hänellä oli kahden huoneen ja keittiön asunto. Keittiöstä hän teki vastaanottohuoneen ja toisesta huoneesta laboratorion. Aluksi hän rakennutti Oniipaan viisi pyöreää sairasmajaa, seinät savesta ja katto oljista. Potilasmäärä kuitenkin lisääntyi nopeasti ja tarvittiin lisää tiloja.

Sairaalan rakennustyöt alkoivat 1910 ja sairaala valmistui seuraavana vuonna. Selma Rainio oli itse mukana muuraamassa seiniä iltaisin potilaat hoidettuaan. Sairaalaan tuli Ambomaan ensimmäinen peltikatto, sillä Selma Rainio ei halunnut katosta putoavaa pölyä ja hyönteisiä leikkaushaavoihin. Aluksi katto herätti kummastusta, jopa pelkoa. Epäiltiin, että kiiltävä katto olisi ollut syynä sinä vuonna vallitsevaan kuivuuteen.

Vuosien mittaan sairaala kasvoi useita rakennuksia käsittäväksi kokonaisuudeksi. Vuonna 1958 lähes koko sairaala paloi maan tasalle, kun nuotiosta hehkuvan hiilen napannut harakka lennätti kekäleen olkikatolle. Palon jälkeen sairaala rakennettiin uudelleen ja senaikaista rakennuskantaa nyt remontoidaan.

Valtio harkitsee lisäresursseja Onandjokween

Namibian terveys- ja sosiaaliministeri, tohtori Richard Kamwi tähdensi Onandjokwen sairaalassa pitämässään puheessa, kuinka tärkeä yhteistyökumppani kirkko on valtiolle.

”Onandjokwen sairaala on jo pitkään ollut tärkeä osa namibialaista terveydenhuoltoa. Erityisesti syrjäisillä alueilla tiedämme, mitä teidän tukenne merkitsee kaikkein haavoittuvimmille ja huono-osaisimmille alueille tässä maassa.”

Hän kertoi ihailevansa sekä Suomen että Namibian kirkon laajakatseisia johtajia, jotka ovat huolehtineet paitsi ihmisten hengellisistä, myös heidän terveydellisistä tarpeistaan saaden terveydenhuollon kaikkien namibialaisten oikeudeksi.

Ministeri Kamwi paljasti, että harkinnassa on Onandjokwen sairaalan luokituksen korottaminen, mikä tarkoittaisi muun muassa erikoislääkäreiden ja muiden resurssien lisäämistä.

Ministeri Kamwi myös välitti presidentti Pohamban tervehdyksen juhlaväelle. Presidentti kiitti lämpimästi suomalaisia heidän tuestaan.

”Namibia pysyy kiitollisuudenvelassa suomalaisille lähetystyöntekijöille, jotka ovat tukeneet ja tukevat kirkon kautta edelleen tätä sairaalaa – eivät ainoastaan taloudellisesti ja henkilötuella, vaan myös kouluttamalla sairaanhoitajia, jotka ovat levittäytyneet eri puolille Namibiaa.”

jotka ovat tuottaneet lähes 50 000 euroa sairaalan lastenosaston hyväksi. Kuva Ari Koivulahti
Onandjokwen sairaalan uutta ykkösosastoa ihailevat rakennusprojektia johtava Jarmo Lehtinen ja sairaalan hallintojohtaja Julius Mtuleni. Kuva Ari Koivulahti