Nepalissa pohdittiin lapsiavioliittojen seurauksia

Hindulaisuuden

Sunnuntaina 15.9. Kathmandussa, Nepalissa, pohdittiin lapsiavioliittojen seurauksia yksilö- ja yhteiskuntatasolla. Uskontojen välinen verkosto (National Interreligious Network) ja UNICEF järjestivät tilaisuuden, jonka teemana oli ”Uskonto ja lapsiavioliitot”.

Alkupuheenvuorossa UNICEFin edustaja Hanaa Singer vaati, että lapsiavioliitoille on saatava loppu. Vuonna 2011 Nepalissa tehdystä väestö- ja terveystutkimuksesta käy ilmi, että tytöistä 11 prosenttia avioituu ennen 14. ikävuotta, 5 prosenttia 14–15-vuotiaana ja 29 prosenttia 15–19-vuotiaana. Tilanne on synkin Kaukaisessa lännessä (Far West) ja Keskilännessä (Mid-West). Näillä alueilla vuoden 2010 tilaston mukaan 60 prosenttia 29–49-vuotiaista naisista oli avioitunut ennen 18. ikävuottaan. Hanaa Singerin mielestään vahingollinen käytäntö johtuu kulttuurisista ja perinteisistä näkemyksistä johtuvista asenteista perhettä ja tyttöjä kohtaan.

Nuorelle tytölle aikainen raskaus on suuri terveysriski. Sen lisäksi hän joutuu muita useammin perheväkivallan kohteeksi. Lapsiavioliitoilla on myös vakavia kansantaloudellisia seurauksia, koska nuoret jättävät koulun kesken, totesi H.Singer.

Nuoret haastoivat eri uskontojen edustajia

Pyöreän pöydän keskusteluun osallistui neljän suurimman uskonnon edustajia ja kuusi nuorta. Kristittyjä edusti K. B. Rokaya, joka jo pitkään on ollut mukana edistämässä uskontojen välistä keskustelua. Suomen Lähetysseura tukee tätä toimintaa, jonka tavoitteena on yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja rauha.

Nuoret haastoivat uskonnollisia johtajia kysymällä, mitä he aikovat tehdä ennaltaehkäisevästi, jotta lapsiavioliittoja ei solmittaisi. Johtajat viittasivat vuorotellen alkuperäisiin uskonnollisiin teksteihin, jotka tukevat avioliiton solmimista vasta osapuolten ollessa riittävän kypsiä kantamaan vastuuta perheestään. Valitettavaa on, että käytäntö on toinen, osittain siksi, että nojataan myöhemmin lisättyihin tekstiosiin, joissa ei paheksuta lapsiavioliittoa.

K. B. Rokaya toi esille Raamatun näkemyksen avioliitosta. Miehestä ja naisesta tulee yksi liha. Heidät on luotu yhdenvertaisiksi  kumppaneiksi, toisilleen avuksi. Loppupuheenvuorossaan Norjan suurlähettiläs Alf Arne Ramslienin viesti uskonnollisille johtajille oli: ”Joka teistä hyväksyy avioliiton solmimisen pyytämättä saada nähdä syntymätodistuksia, hän tekee syntiä!”

Teksti ja kuvat Maria Westerling

buddhalaisuuden