Naiset yhdistivät voimansa yhteisön parhaaksi Nepalissa

Naisten kouluttaminen ja työnteko edistävät perheiden hyvinvointia ja lisäävät vaurautta. Tasa-arvo vähentää lapsi- ja äitikuolleisuutta

Maya Tamangin kasvoilla näkyy elämänkokemus. Hän on kahden lapsen äiti ja seitsemän lapsen isoäiti, jolla on takanaan 24 vuotta vapaaehtoisena kyläterveydenhoitajana Kedarsheworin kylässä Nepalissa.

Mayan päivät ovat kiireisiä. Hänen miehensä on kuollut ja hän hoitaa yksin kotityöt sekä keittiöpuutarhaa ja eläimiä, joista saa elantonsa. Onneksi hänen kaksi miniäänsä auttavat, niin että aikaa jää myös kylän naisryhmässä toimimiseen sekä terveydenhoitajan tehtävään, josta hän nykyään saa pientä korvaustakin.

Hän osaa kertoa, mitä muutoksia yhteisössä on tapahtunut vuosien aikana. Muun muassa ripuli ja keuhkokuume on saatu taltutettua. Siinä kylän naisryhmän ponnistelut ovat olleet korvaamattomia.

Naisryhmä on kertonut hygienian merkityksestä ja ohjaa sairastuneita hoitoon klinikalle. Näin on pelastettu monen lapsen ja vanhuksen henki. Myös kotisynnytysten määrä on saatu laskuun. Kotisynnytysten riskit äidille ja lapselle ovat suuret ja vaikeakulkuisessa Nepalin vuoristossa apu voi olla liian kaukana.

Naisryhmä on myös antanut äänen synnytyksen jälkeisistä vaivoista kärsiville naisille. Aiemmin nämä ”naistensairaudet” ovat olleet tabu, ja lukemattomat naiset ovat hiljaa kärsineet vaivoista, jotka olisivat hoidettavissa.

Anopit ja miehet saatava mukaan

Kedarsheworin naisryhmä perustettiin kolme vuotta sitten Lähetysseuran yhteistyöjärjestö Shanti Nepalin tuella. Ryhmään kuuluu runsas viisikymmentä naista. Shanti Nepal on järjestänyt naisryhmälle koulutusta muun muassa terveydestä sekä naisten ja lasten oikeuksista.

Aurinkoiselle katolle kokoontuneet naisryhmän jäsenet kertovat, että aiemmin heidän elämänsä rajoittui kotiaskareitten hoitamiseen. Yhteisön elämään ei ollut lupa osallistua, naisten ja lasten asemasta ei keskusteltu. Kun Kedarsheworiin alkoi kantautua uutisia lähikylien naisryhmistä ja niiden aikaansaannoksista, halusivat Kedarsheworin naisetkin oman ryhmän.

Aluksi miehet ja anopit vastustivat naisryhmän perustamista. ”Ajantuhlausta”, sanoivat monet. Mutta keskustelun ja muualta kantautuvien uutisten myötävaikutuksella ryhmä saatiin perustettua.

Naiset ovat yhdessä perustaneet säästöryhmän, johon jokainen jäsen maksaa kuukausittain pienen summan. Säästöjä käytetään, jos joku yhteisön jäsen on taloudellisessa ahdingossa tai esimerkiksi kaipaa sairaalahoitoa, johon ei muutoin olisi rahaa. Jos he saavat tiedon perheväkivaltatilanteesta, menevät he apuun ja yrittävät selvittää tilanteen keskustellen. He siivoavat kylää ja pitävät esillä hygienian tärkeyttä. He järjestävät myös lukutaitokoulutusta. He haluavat tukea ja kehittää yhteisöään kaikin tavoin. Yhteisvoimin se onnistuu.

Nykyään aviomiehet hoitavat kotia, jotta naiset pääsevät mukaan ryhmän toimintaan. Miehet ovat huomanneet, että naisten parantunut asema säteilee hyvinvointia koko yhteisöön: ruoka on ravitsevampaa, sairauksia on vähemmän ja perheet ovat onnellisempia.

Lahjoita joulukeräykseen

Kehitysmaiden äitejä voi tukea osallistumalla kirkoissa pidettävien Kauneimmat Joululaulut -yhteislaulutilaisuuksien kolehtiin tai Lähetysseuran joulukeräykseen.

Joulukeräykseen voi lahjoittaa pankissa tilille IBAN: FI 38 8000 1400 1611 30, BIC: DABAFIHH (viestiksi JOU14), lähettämällä tekstiviesti JOULU5 (5 e) tai JOULU10 (10 e) numeroon 16155, soittamalla numeroon 0600 11315 (15,36 € + pvm) tai netissä www.kauneimmatjoululaulut.fi

Tässä esimerkkejä Nepalista, miten pienikin lahja auttaa:

• 5 € lisäravinne aliravitulle lapselle
  • 10 € terveysneuvontaa perheelle