Myanmarin tilanne vaikeutunut: Helsingin, Espoon, Vantaan ja Tampereen seurakuntien tuki on ollut elintärkeä apu myanmarilaisille

Myanmarin humanitaarinen tilanne on huonontunut entisestään syksyn kuluessa. Lähetysseura on tehnyt päätöksen 50 000 euron lisäavustuksen kanavoimisesta Myanmariin ja valmistautuu lähettämään vielä toiset 50 000 euroa ensi vuoden alussa. Varat ohjataan Lähetysseuran kumppaneille, Myanmarin kirkkojen federaatiolle ja Euro-Burma Officelle. Nämä varat on saatu Tampereen, Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakuntayhtymiltä.

Myanmarilainen nainen kantaa riisisäkkiä päänsä päällä.
”Ihmiset ovat menettäneet työnsä ja perheet näkevät nälkää”, kertoo Myanmarin kirkkojen federaation pääsihteeri Luke Andrew. Lähetysseuran tuella jaetaan muun muassa ruoka-avustusta. Kuva Myanmarin kirkkojen federaatio.

”Poliittisten levottomuuksien takia vuosi on ollut todella vaikea myanmarilaisille, eikä korona helpota asiaa. Haluan kiittää Tampereen, Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakuntayhtymiä sekä kaikki muita, joilta olemme saaneet varoja myanmarilaisten avustamiseen”, humanitaarisen avun asiantuntija Miia Barrow sanoo.

Helmikuussa tapahtunut sotilasvallankaappaus johti laajoihin levottomuuksiin ja väkivaltaisuuksiin. Maan sisäinen pakolaisuus kasvoi voimakkaasti. Talouden romahtaminen ja vaikea koronatilanne huononsivat tilannetta entisestään. Lähetysseura myönsi jo aiemmin huhtikuussa 80 000 euroa katastrofiapua Myanmariin, puolet Myanmarin kirkkojen federaatiolle ja puolet Euro-Burma Officelle (EBO).

Euro-Burma Office on toimittanut maan sisäisille pakolaisille ruokaa, lääkkeitä ja tilapäiseen asumiseen tarvittavaa suojaa sekä muita välttämättömiä tarvikkeita, kuten peittoja, tyynyjä ja hygieniatarvikkeita. Myanmarin kirkkojen federaatio on jakanut ruoka-apua ja tarjonnut psykososiaalista tukea jäsenkirkkojensa kautta Yangonin ja Bagon alueilla sekä Chinin osavaltiossa. Lisäksi koronaviruksen leviämisen estämiseksi on jaettu muun muassa kasvomaskeja, käsidesiä ja saippuaa.

”Tuen perille saaminen on ollut haasteellista, sillä avustustarvikkeet on hankittu pääasiassa Thaimaasta. Ruokaa, hygieniatarvikkeita ja huopia on toimitettu pienissä erissä rajan yli, osin kantamalla ne joen yli, josta sitten myanmarilaiset kuorma-autot ovat kuljettaneet avustustarvikkeet pakolaisleireihin erittäin huonoja teitä pitkin”, kertoo Lähetysseuran Etelä- ja Kaakkois-Aasian aluepäällikkö Olli Pitkänen.

Ihmisiä ja täyteen lastattuja pieniä kuorma-autoja hiekkatien reunoilla Myanmarissa.
Euro-Burma Office tukee maan sisäisiä pakolaisia, jotka ovat jääneet taistelevien osapuolien väliin. Kuva KnHRG

Väkivalta levinnyt eri puolille maata

Kevään jälkeen tilanne on pahentunut entisestään. Syyskuussa Myanmarin varjohallitus National Unity Government julisti sodan sotilashallintoa vastaan. Taistelut ovat levinneet eri puolille Myanmaria.

”Junttaa vastustavia uusia ryhmiä syntyy koko ajan, ja sosiaalisessa mediassa on jatkuvasti kuvia taisteluiden tuhoista. Maansisäisten pakolaisten leirit lisääntyvät – jo 215 000 myanmarilaista on paennut kodeistaan tänä vuonna – ja leireissä pelätään armeijan iskuja”, Olli Pitkänen kertoo.

Nyt toimitettavalla lisäavulla kirkkojen federaatio auttaa yli 700 perhettä jakamalla ruokaa ja hygieniatarvikkeita sekä rahallista tukea muun muassa lääkkeisiin.

”Ihmiset ovat menettäneet työnsä ja perheet näkevät nälkää. Meillä ei ole laillista hallitusta, ei kunnollista rokotussuunnitelmaa tai terveydenhuoltoa. Apua valtiolta ei ole saatavilla, vaan ihmisten elämä on heidän itsensä varassa”, federaation pääsihteeri Luke Andrew kertoo.

Euro-Burma Office puolestaan työskentelee alueella, jossa maan sisäiset pakolaiset ovat jääneet taistelevien osapuolien väliin.

”Pakolaisleireille on tarkoitus toimittaa vielä ennen joulua kommunikointisysteemi, jolla pystytään varautumaan armeijan mahdollisiin hyökkäyksiin. Armeija katkaisee tullessaan kaikki puhelinyhteydet, joten radiopuhelimilla välitetään tietoa niin, että humanitaarista apua pystytään kohdistamaan paremmin ja että pakolaiset pääsisivät ajoissa poistumaan armeijan tieltä”, Olli Pitkänen sanoo.

Suunnitteilla on vielä uusi avustushanke ensi vuoden alkuun. Silloin apua voitaisiin suunnata Euro-Burma Officen kautta pakolaisleireillä olevien lasten koulunkäynnin tukemiseen.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Pakettiauton avoimesta takaovesta näkyy katastrofiapuapaketteja.
Kuljetukseen lastatut avustuspaketit sisältävät esimerkiksi riisiä, öljyä, vihanneksia ja hygieniatarvikkeita. Kuva Myanmarin luterilaisten kirkkojen federaatio