Morogoron uusi hiippakuntasihteeri painottaa lasten ja nuorten kristillistä kasvatusta

Morogoron hiippakunta aloitti kristillisen kasvatuksen ja nuorisotyön hankkeen vuonna 2013, jolloin pastori Katri Kuusikallio alkoi johtaa osastoa. Tavoite on aktivoida maaseudun työttömiä nuoria pienyrittäjyyskoulutuksella. Näin nuoret saavat kokemusta ja seurakuntien nuorisotyö tuloja. Kirkkojen työntekijät vastaavat uskonnonopetuksesta kouluissa. Tehtävään on koulutettu 140 opettajaa. Osasto on järjestänyt myös leirejä ja tehnyt aktiivisesti yhteistyötä muiden kirkkokuntien kanssa.

Morogoron hiippakunta on valinnut Kuusikallion seuraajaksi pastori Rhoda Chamshamanin (38), joka aloittaa työn vuodenvaihteessa.

-Yläkouluikäisenä näin ensimmäisen kerran naispastorin. Halusin olla kuin hän. Puin ylleni äidin pitkän mekon ja leikin kastavani lapsia. Yksi heistä, Asha, oli muslimi, ja hänestä tuli myöhemmin kristitty, Rhoda Chamshaman muistelee.

–Minut hyväksyttiin yliopistoon opiskelemaan kirjanpitoa, mutta kieltäydyin, koska halusin opiskella teologiaa.

Valmistuttuaan papiksi Chamshaman työskenteli vuoden ajan Kilakalan seurakunnassa Morogorossa. Sen jälkeen hän toimi viisi vuotta eksegeettisenä raamatunkäännöstyön tarkastajana Word for the World-järjestön palveluksessa. Järjestön työntekijät käänsivät Raamattua 15 kielelle, mm. kutu, luguru, kwere ja ndamba.

Rhoda Chamshaman suoritti teologian jatko-opinnot maisteriksi Norjassa. Sieltä hän palasi Morogoroon Mjimweman seurakunnan pastoriksi.

-Nuoruus on hienoa aikaa. Silloin saa pitkälti jo päättää omista asioistaan. Työni kautta voin vaikuttaa siihen, että nuoret tekisivät hyviä päätöksiä, Chamshaman toteaa.

–Globalisaation ja tekniikan myötä on tullut haasteita, jotka hämmentävät nuoria. Kehitys on hyvä asia, mutta jos kukaan ei ohjaa nuoria, se kääntyy huonoksi. Haluan tähdentää nuorille, että unelmien saavuttamiseksi on tehtävä töitä. Pitää käyttää aikansa ja voimansa oikein. Nuorisotyöttömyys on suurta, ja pienyrittäjyyden alkeet ovat monille tärkeä askel eteenpäin elämässä. Nuoret haluavat puhua myös ihmissuhteista.

Morogoron alueella vaikuttaa yli 100 etnistä ryhmää. Kristillisiä kirkkokuntia on useita.

-Toiset kirkot lupaavat maallista rikastumista. Haluan opettaa realistista totuutta elämästä. Toinen oppi, joka elää vielä monissa yhteisöissämme on, että esi-isämme ovat tehneet syntiä ja siksi ihmiset kärsivät nyt. Toistan heille, että Jeesus on antanut kaikkien synnit anteeksi.

Morogoron hiippakunnan alue on laaja. Kouluja on satoja, ja maaseudulla välimatkat ovat pitkät.

–Meillä on iso haaste saada riittävästi ihmisiä opettamaan uskontoa kouluissa. Jos voimme opettaa lapsia ja nuoria, sillä on kauaskantoiset seuraukset. Puhun aina kristillisen kasvatuksen merkityksestä. Meidän pitää mennä sinne, missä ihmiset ovat. Käytän työssäni kaikkia mahdollisia yhteistyötahoja ja hyödynnän muiden osaamista.

Katri Kuusikallio

Pastori Katri Kuusikallio siirtyy Suomen-jakson jälkeen Arushaan Tansanian evankelisluterilaisen kirkon päätoimiston julistusosastolle.

Kuva Marjatta Kosonen