Morogoron maasait säätivät ”esikoululain”

Noin 2000 maasailasta käy kirkon äidinkielistä esikoulua Morogoron alueella Tansaniassa. Suomen Lähetysseuran työntekijä

Morogoron hiippakunnassa Tansaniassa koulutettiin uusia opettajia maasainkielisiin esikouluihin viikolla 47. Perjantaina 21.11. koulutuksen yhteydessä pidettävään kokoukseen oli kutsuttu myös edustava joukko perinteisiä johtajia, kylien puheenjohtajia, sekä maasaiseurakuntien pappeja ja evankelistoja. Aiheina oli lasten koulutus ja oikeudet, sekä terveyskasvatus.

Johtajien huoli lasten tulevaisuudesta on suuri. He ovat vakuuttuneita koulutuksen välttämättömyydestä ja Lähetysseuran alueella aloittaman omakielisen esikoulutyön tärkeydestä. Kokouksessa johtajat ja opettajat tekivät suuren päätöksen, maasailain: Kaikkien maasailasten pitää osallistua äidinkieliseen esiopetukseen.

Koulutuksen käytännön järjestelyistä tehtiin tiukat säännöt. Koulumaksun suuruus koko alueella määriteltiin. Tämä uusi päätös, ”esikoululaki”, lähtee nyt kaikkiin maasaiseurakuntiin toteutettavaksi.

Päätöksen puolesta puhui erityisesti viime vuonna valittu uusi moraani-ikäluokan (nuoret soturit) puheenjohtaja Kilindi Lestino. Myös alueellinen kaikkien maasai-ikäluokkien johtaja, laiguenani Sawa-Sawa käytti pitkän puheenvuoron, jossa toisti moneen kertaan, että jokaisen maasailapsen pitäisi kulkea reittiä esikoulu → peruskoulu → yläaste → yliopisto / ammattikoulu.

Anna-Riitta Holmström

Tansanian evankelisluterilaisen kirkon Morogoron hiippakunnan maasaialueilla on nyt neljättä vuotta käynnissä Suomen Lähetysseuran tukema äidinkielinen esikouluhanke. Tavoitteena on, että jokaisella maasailapsella olisi mahdollisuus omakieliseen alkeisopetukseen. Nyt tuo tavoite on täyttymässä.

Lue lisää: Koulunkäynnin arvostus kasvaa vauhdilla maasaiden parissa Tansaniassa

luokanopettaja Anna-Riitta Holmström ja esikoulunopettaja Israel Nyange esittelevät ensimmäistä parakuyo-maasaiden kielellä tehtyä kirjaa. Israelin sylissä on Sadrak-poika. Kuva Marjatta Kosonen