Marseillen Marhabanissa toimitaan maahanmuuttajien ehdoilla – Mélanie Landes mukana Oulun hiippakunnan lähetysjuhlilla 5.–7.9.

Marhaban tarjoaa kohtaamispaikan erityisesti naisille
Marhaban tarjoaa kohtaamispaikan erityisesti naisille, joiden elämä vieraassa maassa on rajoittunutta huonon kielitaidon ja kapean sosiaalisen verkoston takia. Marhabanin vapaaehtoistyöntekijä antaa henkilökohtaista ohjausta ranskan kielen saloihin marokkolaiselle muslimiäidille. Kuva Dominique Gilardi

– Marhaban on paikka, jossa ihmiset viihtyvät. Siellä käyvät kokevat tulleensa kuulluiksi ja levittävät sanomaa uusille ihmisille, kertoo Mélanie Landes, joka vierailee Oulun hiippakunnan lähetysjuhlilla 5.–7.9.

Suomen Lähetysseura aloitti työn Etelä-Ranskassa Marseillessa asuvien maahanmuuttajien parissa yli 30 vuotta sitten. Marseillen vajaasta miljoonasta asukkaasta yli 200 000 on pääosin Pohjois-Afrikan alueelta tulleita maahanmuuttajia. Nykyään työtä tehdään Marhaban-keskuksessa, jonka ensimmäisenä ranskalaisena johtajana Mélanie Landes aloitti tämän vuoden tammikuussa.

– Marhabanissa on poikkeuksellista se, että siellä on sekä hengellistä että sosiaalista toimintaa. Ranskan lain mukaan kirkko ei voi tehdä eikä tukea sosiaalityötä, valtio tai kunta ei puolestaan tue hengellistä työtä. Ihmisten kokonaisvaltainen kohtaaminen on lähes mahdotonta ranskalaisen konseptin mukaan. Ilman Lähetysseuraa Marhabania ei olisi, Mélanie Landes sanoo.

Suojapaikka maahanmuuttajanaisille

Marhabanissa käy viikoittain noin 250 ihmistä, vapaaehtoistyöntekijöitä on yli 30. Palkattuja työntekijöitä on vain kaksi.

Kaikki toiminta lähtee maahanmuuttajien tarpeista. Keskuksessa järjestetään muun muassa ranskan ja englannin opetusta sekä lukutaitoluokkia aikuisille. Lapset voivat tulla tukiopetukseen, kuoroon tai osallistua muuhun lasten toimintaan.

Marhaban tarjoaa kohtaamispaikan erityisesti naisille, joiden elämä vieraassa maassa on rajoittunutta huonon kielitaidon ja kapean sosiaalisen verkoston takia. Monet ovat yksinhuoltajia ja kaukana suvustaan. Marhaban on heidän sijaisperheensä.

– Esimerkiksi tiistai-aamupäivisin naiset tulevat opettelemaan ompelukoneen käyttöä vapaaehtoisten avustuksella. Se on myös sielunhoidollinen tapahtuma, jossa naiset jakavat asioitaan, itkevät, nauravat ja välillä tanssivatkin. He saavat voimia arkielämäänsä – ja oppivat samalla ranskaa, Mélanie kertoo.

– He kertovat meille rukousaiheensa ja me rukoilemme yhdessä. Nämä musliminaiset haluavat rukoilla kanssamme, sillä he tunnistavat meissä uskoaan harjoittavat ihmiset, jotka haluavat todistaa Jumalan ehdottomasta rakkaudesta.

– Iltapäivällä on englanninkursseja eri tasoryhmille. Mukana on jo ranskalaistuneita maahanmuuttajia ja ranskalaisia – kaikki saman pöydän ympärillä tasavertaisina opiskelemassa vierasta kieltä. Sitten myöhemmin tulevat remuavat lapset tekemään kotitehtäviä ja heitä auttavat vapaaehtoiset. Meillä on yksi aikuinen kahta lasta kohden. Näin aikuisen ja lasten välille syntyy tiivis yhteys. Kyse ei ole vain tehtävien tarkistamisesta vaan siinä voidaan myös keskustella. Usein lasten mukana tulevat myös vanhemmat, jotka eivät kieli- ja lukutaidottomina ymmärrä koulun heille lähettämiä viestejä. Vapaehtoiset toimivat tulkkeina ja tukena ja kuuntelevat vanhempien huolia.

Ekumeeninen näyteikkuna

Marhabanin toiminta on jo pitkään ollut monien kristillisten tahojen yhteistyötä. Viisi vuotta sitten perustetun Association Diaconale Protestante Marhaban -yhdistyksen johtokunnassa on katolisen, reformoidun, luterilaisen ja evankelikaalisten kirkkojen edustajat. Myös keskuksen vapaaehtoiset tulevat hyvin erilaisista taustoista.

– Ranskan kirkollinen kenttä on hyvin hajanainen, jopa katolisen kirkon ja protestanttisuuden sisällä on monia suuntauksia. On poikkeuksellista, että eri katsomuksia edustavat ihmiset työskentelevät yhdessä saman päämäärän hyväksi. Lähetysseura on neutraali ja hyväksytty toimija, joka on mahdollistanut ekumeenisen yhteistyön syntymisen. Marhabanissa olennaista on se, mikä yhdistää, ei se, mikä erottaa, Mélanie toteaa.

Kirsi Elo

Oulun hiippakunnan lähetysjuhlat pidetään Haapavedellä 5.–7.9. Juhlilla on mukana myös Lähetysseuran Jakaranda-musiikkiryhmä sekä Tansanian-työntekijä Pia Pyhtilä, Senegalin-työntekijä Marko Hanslian ja Ranskan-työntekijä Pirjo Niemelä.

Marseillen Marhaban-keskus sai ensimmäisen ranskalaisen johtajan (13.2.2014)
Lähetysseuran Ranskan-työ juhli 30-vuotistaivaltaan (12.6.2013)