Maailma kylässä -tapahtuma houkutteli ennätysyleisön

Tansanialaisen kehitysjärjestö TCRS:n ohjelmakoordinaattori Emmanuel Shangweli oli Anne Moilasen jututettavana Rautatientorin Mekong-lavalla lauantaina.

Maailma kylässä -tapahtumaa vietettiin viikonloppuna 26.–27.5. Helsingissä Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla. Hyvä sää ja runsas ohjelma houkuttelivat paikalle ennätysmäärän yleisöä, yli 100 000 ihmistä. Suomen Lähetysseura oli ensimmäistä kertaa mukana yhtenä tapahtuman pääyhteistyökumppanina.

”Kulttuuri ei ole ylellisyyttä”

– Kulttuuri ei ole ylellisyyttä konfliktitilanteessakaan. Se auttaa mielenterveyden säilyttämisessä ja on tärkeä osa ihmisen identiteetin muodostumista, totesi Lähetysseuran vieras Mitri Raheb lauantaina paneelikeskustelussa, jossa käsiteltiin kulttuurin ja uskonnon roolia demokratian ja rauhan edistämisessä.

Palestiinalainen kirjailija, filosofi ja Betlehemin luterilaisen seurakunnan pastori Mitri Raheb on tullut tunnetuksi rauhan ja uskontojenvälisen vuoropuhelun sekä palestiinalaisten koulutuksen, kulttuurin ja terveydenhuollon edistämisestä Lähi-idässä. Hän on perustanut mm. Betlehemin kansainvälisen kulttuurikeskuksen (the International Center of Bethlehem) ja Dar al-Kaliman ammattikorkeakoulun (Dar al-Kalima College), joiden tavoitteena on tukea palestiinalaisia, erityisesti nuoria ja naisia, oman kulttuurinsa vaalimisessa, ja myös mahdollistaa heille koulutusta, joka auttaisi heitä työllistymään.

– Sanon usein, että Lähi-idässä on liian paljon uskontoa, mutta liian vähän uskoa. Oikeaan uskoon kuuluu toisen ihmisen kunnioittaminen ja ymmärtäminen. Jos sanot rakastavasi Jumalaa, mutta vihaat veljeäsi, niin eikö se ole vähän ristiriitaista? Viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan vain 18 prosenttia palestiinalaisnuorista on poliittisesti aktiivisia. He ovat nähneet politiikan tehottomuuden. Uskonnollisesti nuoret ovat jompaakumpaa ääripäätä, joko hyvin uskonnollisia tai hyvin uskonnonvastaisia. Monet sen sijaan ovat kiinnostuneita kulttuurista, se voi toimia yhdistävänä tekijänä eri poliittisista ja uskonnollisista taustoista tuleville ihmisille.

”Tärkeintä on mielen muutos”

Emmanuel Shangweli on tansanialaisen Tanganyika Christian Refugee Service -kehitysjärjestön ohjelmakoordinaattori. TCRS syntyi aikanaan auttamaan eri puolilta Afrikkaa Tansaniaan tulevia pakolaisia, mutta 1990-luvulta alkaen se on tehnyt kokonaisvaltaista yhteisönkehitystyötä syrjäisillä alueilla, jonne mikään muu järjestö ei mene. Lähetysseura tukee kolmea TCRS:n hanketta, joissa paneudutaan mm. toimeentulon vahvistamiseen, naisten aseman parantamiseen ja erityisesti ympäristönmuutoksen mukanaan tuomiin kysymyksiin.

– Tärkeämpää kuin raha, on mielenmuutos, Emmanuel Shangweli uskoo.

– Ei ole niin köyhää, ettei hänellä olisi jotakin annettavaa, eikä niin rikasta, etteikö hän haluaisi jotakin lisää. Me toimimme hyvin köyhien yhteisöjen parissa, ihmisillä ei ole rahaa, ei lukutaitoa, ei uskoa tulevaisuuteen. Meidän tärkein tehtävämme on saada ihmiset uskomaan, että he voivat vaikuttaa omiin olosuhteisiinsa, että heissä itsessään on voima muuttaa asioita. Lähdemme liikkeelle yhteisön omista tarpeista. Annamme koulutusta, autamme perustamaan säästölainaryhmiä ja yhdessä etsimme ratkaisuja ongelmiin. Tulokset ovat olleet yllättäviä ihmisille itselleenkin. Aiemmin ikkunattomassa savimajassa asunut perhe on voinut rakentaa itselleen talon, jossa on ikkunat ja peltikatto. Perheen tulot paranevat, lapset pääsevät kouluun, naiset pääsevät mukaan yhteiseen päätöksentekoon, aviopuolisot jakavat työt keskenään ja sopivat rahan käytöstä jne. Yhden perheen tai yhteisön menestys näyttää esimerkkiä naapurustolle ja leviää kuin muoti, Shangweli selittää.

Lähetysseura mukana alusta asti

Suomen Lähetysseura on ollut järjestämässä Maailma kylässä -festivaalia sen alusta asti vuodesta 1995.

Tapahtuman tarkoituksena on tarjota näkökulmia suvaitsevaan monikulttuurisuuteen, kehitysyhteistyöhön, kestävään kehitykseen ja globaaliasioihin.

Teksti ja kuvat: Kirsi Elo