Löyttyjen kolmen sukupolven näyttely Namibiasta Juupajoelle

”Monikulttuurisuus ja -kielisyys on ajankohtainen ilmiö, ja kielimuurit voivat olla paitsi maiden, myös sukupolvien välisiä", sanoo Matilda Löytty.

Matilda ja Sakari Löytty.
Matilda ja Sakari Löytty ovat isä ja tytär, jotka avaavat nyt yhteisen taidenäyttelyn. Kuva: Juho Simojoki

Juupajoella sijaitsevassa Walleniuksen Wapriikissa pääsee nyt tutustumaan kolmen sukupolven Löyttyjen taiteeseen. Näyttelyn takana ovat Lähetysseuran työssä Namibiassa ollut Kirsti Löytty, hänen poikansa, Namibiassa asuva Lähetysseuran työntekijä ja muusikko Sakari Löytty, sekä Sakarin tytär Matilda Löytty.

Idea näyttelyyn tuli Matildalta.

”Kirsti-Mummulta jäi suvulle laaja taiteellinen perintö, ja iso osa hänen maalauksistaan käsitteli Namibiassa vietettyjä vuosia. Olin jo aiemmin pohtinut omaa lapsuuttani ja nuoruuttani Namibiassa ja huomannut, kuinka me kaikki kolme olemme omalla tavallamme käsitelleet ulkopuolisuuden ja kuulumisen kokemuksia omassa taiteessamme”, Matilda Löytty kertoo.

Suruprosessi käynnisti luovan projektin, ja Matilda halusi toteuttaa kauan haaveilemansa taidenäyttelyn Namibiaan. ”Halusin samalla järjestää Mummulle vielä kerran mahdollisuuden esittää omaa taidettaan hänelle rakkaaksi tulleilla seuduilla.”

Namibiassa ymmärrettiin näyttelyn teema

Näyttely oli esillä Namibiassa sekä Windhoekissa että Swakopmundissa. Sekä näyttelyvieraat että median edustajat arvostivat ylisukupolvista yhteistyötä.

Vieraat saivat nähdä Matildan ja Kirstin maalauksia ja kuulla Sakarin musiikkia – sekä erikseen että yhdessä, multimediatoteutuksina. Näyttelyn teema puri namibialaiseen yleisöön.

”Namibiassa asuu ihmisiä lukuisista eri etnisistä taustoista. Monet samastuivat ilmiöön, jossa koti löytyy kahdesta eri maasta tai eri paikkakunnalta kaukana toisistaan ja elämää leimaa kaipuun ja kuulumattomuuden tunne”, Matilda kertoo.

Näyttely avataan Suomessa 16.8. Matilda toivoo, että yleisö saisi taiteesta kipinän pohtia omia ylisukupolvisia kokemuksiaan ja eri ihmisryhmien välisiä yhteyksiä.

”Monikulttuurisuus ja -kielisyys on ajankohtainen ilmiö, ja kielimuurit voivat olla paitsi maiden, myös sukupolvien välisiä. Toivon, että rinnastukset eri sukupolvien ja kulttuurien välillä herättäisivät oivalluksia kaikkia ihmisiä yhdistävistä kokemuksista, kuten kodin, johonkin kuulumisen ja hyväksytyksi tulemisen tarpeesta.”

Be|longing, Walleniuksen Wapriikki, Juupajoki. 16.8.-11.9.2023