Lounais-Kiinan Ruilissa avattiin Lähetysseuran tuella huumeidenkäyttäjien kuntoutuskeskus

Avajaispäivänä Ruilin huumeidenkäyttäjien kuntoutuskeskus täyttyi seurakuntalaisista

Kevätaurinko lämmitti kirkon pihaa, kun jingpo-kansaan kuuluvat seurakuntalaiset kokoontuivat lounaiskiinalaisen kirkon juhlaan. Juhlan aihe ei kuitenkaan ollut tavanomainen, sillä kyseessä oli kirkon pihaan rakennetun huumeidenkäyttäjien kuntoutuskeskuksen avajaiset.

Ruilin kaupungin laidalla, lähellä Kiinan ja Myanmarin rajaa, avattiin Toivon kodiksi nimitetty miesten kuntoutuskeskus. Toivon koti toimii paikallisen Pyhän hengen seurakunnan yhteydessä ja seurakuntalaiset ovatkin ottaneet keskuksen väen avosydämisesti vastaan. Lähetysseuran, Hongkongin kristillisen neuvoston ja paikallisen seurakunnan yhteistyönä avattu keskus tulee tarjoamaan vaihtoehtoisen, kristillisiin arvoihin perustuvan kuntoutusohjelman, jossa seurakuntalaisten vertaistuki on avain uuden päihteettömän elämän aloittamiseen.

Lähellä Kultaisen kolmion huumetuotantoa

Huumeet ovat Lounais-Kiinassa iso ongelma, erityisesti Ruilin rajakaupungissa. Ruili on merkittävä rajanylityspaikka, sillä Myanmarin puolella rajaa sijaitsee toinen vilkas kaupanteon keskus, Muse. Alue on tunnettu jaden, jalokivien ja muiden harvinaisten luonnontuotteiden takia. Osa kauppatavarasta virtaa rajan yli laillisesti, mutta yli 2000 kilometriä pitkän syrjäisen ja vuoristoisen rajaseudun halki kuljetaan myös laittomasti.

Alueen suurimpia haasteita onkin ihmisten, huumeiden sekä uhanalaisten eläin- ja kasvilajien salakuljetus. Kiinalla on yhteensä 4000 kilometrin pituudelta yhteistä rajaa Myanmarin, Laosin ja Vietnamin kanssa niin sanotun Kultaisen kolmion huumetuotantoalueella. Myanmar on edelleen maailman toiseksi suurin unikonkasvatus- ja heroiinin tuotantoalue heti Afghanistanin jälkeen.

Ruili on kuitenkin muuttunut heroiinikaupan keskuksesta metamfetamiinin välityspaikaksi. Syy muutokseen on se, että metamfetamiini on heroiiniin verrattuna halpaa ja sitä on siten helpompi myös ostaa ja myydä. Metamfetamiinistä on tullut trendihuume nuorten aikuisten keskuudessa, sillä Kiinan vaurastuneiden suurkaupunkien nuorilla on enemmän käyttörahaa ja metamfetamiinin ei uskota aiheuttavan heroiinin kaltaista riippuvuutta. Synteettiset huumeet johtavat kuitenkin nopeasti neurokemialliseen ja psyykkiseen riippuvuuteen. Lisäksi sekä heroiinin että metamfetamiinin suonensisäinen käyttö lisää hepatiitin sekä hiv- ja aids-tartuntojen riskiä merkittävästi.

Huumekaupan kierre aiheuttaa suuria haasteita Lounais-Kiinan rajaseudulla. Yhteisön tuki on korvaamaton apu kuntoutujalle ja Toivon koti saa Pyhän hengen seurakunnasta tärkeän tukijan.

Upu Leppänen

keskuksen työntekijöistä sekä siellä aloittavista asiakkaista. Kuva Matleena Kukkonen