Loruvani-kuoro Tansaniasta tuo maasaimusiikkia Vaasan Lähetysjuhlille

Loruvani-kuorosta saapuu Suomeen 25-henkinen ryhmä. Kuva Lasse Lampinen

– Musiikki on elämäni, sanoo Loruvani-kuoron johtaja Hezron Mashauri. Tansanian evankelisluterilaisen kirkon Arushan hiippakunnassa toimiva maasaikuoro tulee vieraaksi Vaasaan Lähetysjuhlille ensi kesäkuussa.

Kwaya ya Uinjilisti Loruvani eli Loruvani Evangelistic Choir on yksi luterilaisen Enaboishun seurakunnan kuoroista Arushassa, Pohjois-Tansaniassa. Kuoro aloitti toimintansa nuorisokuorona vuonna 1969, ja sen tehtävänä oli laulaa jumalanpalveluksissa sekä muissa paikallisissa kokoontumisissa. 1970-luvun lopulla toimintaan alkoi tulla mukaan eri-ikäisiä laulajia ja nuoretkin laulajat aikuistuivat. Tällä hetkellä kuoron iäkkäin laulaja on 76-vuotias, nuorin 13. Kuorossa on kaikkiaan runsas 40 laulajaa, Suomeen heistä tulee 25.

Hezron Mashauri on valmistunut musiikin kandidaatiksi kirkon Tumaini-yliopistosta Makumirasta. Nyt hän on Arushan hiippakunnan musiikkityön johtaja ja tuntiopettajana yliopiston musiikkiosastolla. Kuoron johtaminen on hänelle vapaaehtoistehtävä, kuten lähes poikkeuksetta kaikille muillekin seurakuntien kuoronjohtajille. Hän siis viettää sekä työ- että vapaa-aikansa musiikin parissa. Hän myös säveltää ja soittaa eri instrumentteja.

Kuorot osa jokaista jumalanpalvelusta

Seurakunnissa on tavallisesti useita kuoroja, ja ne harjoittelevat kaksi tai kolme kertaa viikossa.

– Kuorot osallistuvat viikoittain jumalanpalvelukseen, jossa jokainen niistä laulaa yleensä kaksi tai kolme laulua. Jotkut kuorot myös erikseen harjoittelevat virsiä ja liturgiaa, jotta voisivat auttaa seurakuntaa laulamisessa. Toisinaan kuorojen ohjemassa on esiintymisiä ja jotkut osallistuvat kuorokilpailuihin, Hezron kertoo.

Loruvani-kuoro tunnetaan paikallisessa kirkossa monipuolisesta ohjelmistostaan, ja erityisesti maasailauluista. Maasaiden musiikki eroaa monien muiden Tansanian etnisten ryhmien musiikista muun muassa siten, että rumpuja ei yleensä käytetä. Lauluun liittyy tanssi, jonka erikoisuutena on miesten korkeat hypyt. Musiikki on energistä ja rytmikästä, naisäänet kirkkaita ja korkeita.

Kuoron ohjelmisto oli aluksi melko samantapaista kuin muillakin kuoroilla eri puolilla Tansaniaa, eli lauluissa käytettiin yksinkertaisia pääsointuihin perustuvia harmonioita. 1990-luvun alkupuolella kuoro alkoi ottaa ohjelmistoonsa lauluja eri kulttuureista ympäri maailmaa. Tästä esimerkkejä ovat esimerkiksi eurooppalainen klassinen musiikki, afroamerikkalainen gospelmusiikki, mies- ja naiskuorolaulut sekä tansanialainen ja afrikkalainen perinteinen musiikki. Kuoron ohjelmistossa on myös sen omien jäsenten säveltämää musiikkia. Loruvani on esiintynyt paljon eri puolilla Tansaniaa ja myös ulkomailla.

Suomalainen maasai

Kuorolaiset ovat mm. opettajia, kotiäitejä, toimistotyöntekijöitä, yrittäjiä sekä koululaisia ja opiskelijoita. Suurin osa on maasaita, mutta edustettuina on muitakin etnisiä ryhmiä. Viimeiset kolme vuotta kuoron riveissä on vaikuttanut myös Suomen Lähetysseuran työntekijä Leena Lampinen, jonka päivätyönä on opettaa Makumirassa musiikin kandidaatin koulutusohjelmassa mm. musiikin teoriaa, kuoronjohtoa, musiikin historiaa, pianonsoittoa ja kirkkomusiikkia.

– Olen ollut mukana erilaisissa kuoroissa suurimman osan elämästäni, joten tänne tultuani etsin ryhmää, johon voisin liittyä ja nauttia laulamisesta. Kun sain vinkin tästä porukasta, kysyin Hezronilta, voinko tulla mukaan. Vastaus oli, että totta kai. Liityin mukaan ihan rivilaulajaksi, mutta aika pian tuli muitakin tehtäviä; aina silloin tällöin opetan uusia lauluja, johdan kuoroa, säestän jne., Leena kertoo.

– Kuorossa laulaminen tarkoittaa melkoista sitoutumista toimintaan: kolmet harjoitukset viikossa, jumalanpalvelus joka sunnuntai ja aika paljon muitakin esiintymisiä ja toisinaan matkoja, mutta on ehdottomasti kaiken sen vaivannäön arvoista. Kuoron myötä olen saanut paljon ystäviä. Ja paljon swahilin kielen harjoitusta – joskus maasain kielenkin.

Vaasan lisäksi Loruvani esiintyy myös muissa seurakunnissa, mm. Nurmossa, Seinäjoella, Järvenpäässä, Loviisassa, Lahdessa, Kannelmäessä ja Espoonlahdessa.

Esimakua Loruvanista voi saada levytyssessiossa kuvatusta videosta.

Lähetysjuhlien koko ohjelma, lisätietoa juhlien ulkomaisista vieraista ja muuta tietoa löytyy Lähetysjuhlien omilta nettisivuilta osoitteesta www.lahetysjuhlat.fi