Loppiaiskolehti rauhantyölle: ”Pakolaisen elämässä vaikeinta on uudelleen aloittaminen”

Maricela Garcia Cordoba on yksi Kolumbian viisikymmentä vuotta kestäneen konfliktin kuudesta miljoonasta maansisäisestä pakolaisesta. Hän pakeni kotikylästään sissien ja puolisotilaallisten joukkojen taisteluita. Nyt hän työskentelee Lähetysseuran tukeman naisjärjestön ravintolassa. Lähetysseura tukee Kolumbiassa ihmisoikeusjärjestöjä

Loppiaisena 6. tammikuuta luterilaisissa jumalanpalveluksissa kerätään kolehti kirkkojen rauhantyölle Suomen Lähetysseuran kautta. Loppiaisena muistetaan kolmea idän tietäjää, jotka tähti johdatti Jeesus-lapsen luo. Näin he osoittivat, että joulun sanoma on tarkoitettu kaikelle maailmalle. Sen tähden loppiaisen sanoma muistuttaa erityisesti kirkon lähetystehtävästä.

Pakolainen sai ihmisarvonsa takaisin

Kolumbian sisällissota on kestänyt yli 50 vuotta ja sen seurauksena yli 6 miljoonaa ihmistä on ajautunut maan sisäisiksi pakolaisiksi. Yksi sisällissodasta ja sen seurauksista pahiten kärsiviä alueita on köyhä ja syrjäinen Chocón maakunta, jossa elää pääosin embera-intiaaneja ja afrokolumbialaisia.

Maricela Garcia Cordoba joutui pakenemaan kodistaan, kun sissien ja puolisotilaallisten joukkojen välinen taistelu levisi hänen kotikyläänsä. Siviilit joutuvat taistelujen keskelle, kun kumpikin aseellinen ryhmä syyttää heitä vastapuolen tukemisesta.

– Meidät kyläläiset suljettiin yhteen rakennukseen. Näin, kuinka serkkuni ammuttiin, Maricela kertoo.

Nyt Maricela työskentelee Suomen Lähetysseuran tukeman naisjärjestön ravintolassa, jonka koko henkilökunta on maansisäisiä pakolaisia. Palkallaan hän elättää yksinhuoltajana viisi lastaan.

– Pakolaisen elämässä vaikeinta on uudelleen aloittaminen. Minä jätin taakseni viljelykseni ja koko omaisuuteni. Konfliktin vuoksi emme voi palata kotikyläämme. Nyt teen parhaani, että lapseni saisivat paremman tulevaisuuden, Maricela kertoo.

– Ravintolassa sain ihmisarvoni takaisin. Kun asiakkaat kehuvat ruokiani, se tuntuu hyvältä. Tuntuu, että minulla on merkitystä.

Suomen Lähetysseura tukee Kolumbiassa ihmisoikeusjärjestöjä, jotka työskentelevät konfliktista kärsivien ihmisten parissa.

Lahjoita Suomen Lähetysseuran rauhantyölle

16-vuotias vammainen Fernando. Kuva Meeri Koutaniemi