Lähetysseuran yhteistyökumppanit päässeet maanjäristyksestä pahimmin kärsineisiin kyliin Nepalissa

Sadattuhannet nepalilaiset ovat menettäneet kotinsa maanjäristyksessä. Telttojen lisäksi he tarvitsevat vettä

Suomen Lähetysseuran apu tavoittaa kaikkien pahimmin kärsineitä kyliä Nepalin maaseudulla. Perustarvikkeiden jakelun lisäksi tuetaan katastrofin järkyttämiä asukkaita.

Monet Lähetysseuran yhteistyöjärjestöt työskentelevät alueilla, joissa maanjäristyksen tuhot ovat pahimmat. Kathmandun länsipuolella sijaitsevissa Gorkhan ja Dhadingin lääneissä on alueita, joissa kylät ovat tuhoutuneet kokonaan. Näille alueille tarvitaan telttojen ja huopien lisäksi ruokatarvikkeita kuten ruokaöljyä, riisiä, suolaa.

-Arviot kuolleiden kokonaismäärästä ovat nousseet jo yli 10 000 ja viestit kylistä ovat huonoja. Telttoja, vessoja ja ruokaa ei ole, ja kulkutautien pelätään leviävän, sanoo vt. aluepäällikkö Heikki Takko.

Perustarvikkeiden jakaminen maanjäristyksen uhreille on alkanut. Heikki Takko kertoo, että Nepalin hallitus on pystyttänyt Kathmandun laaksoon 16 suurta virallista telttaleiriä, lisäksi alueella on asukkaiden omia leirejä. Luterilaisen maailmanliiton Nepalin-työntekijät toimittavat näihin leireihin vettä, telttoja, saippuoita ja muita hygieniatarvikkeita. Epävirallisia leirejä on paljon.

Suomen Lähetysseura lähetti alkuviikosta Nepalin maanjäristysuhrien auttamiseen 100 000 euroa Luterilaisen maailmanliiton kautta. Lisäksi esimerkiksi Tampereen seurakunnat lahjoitti 15 000 euroa katastrofiapua Nepalin maanjäristyksen uhrien auttamiseen Lähetysseuran kautta.

Lähetysseura tukee heikoimmassa asemassa olevia naisia, lapsia ja vammaisia

Heikki Takon mukaan 31 lääniin Nepalissa on kohdistunut tuhoja. Näistä 11 läänin tuhot ovat laajoja ja vaatineet paljon ihmishenkiä. Ensisijainen avustustyö kohdistuu eniten apua tarvitseviin kyliin.

-Kun  saamme avustustyön käyntiin kylissä, meidän täytyy ottaa huomioon myös kaikkein heikoimmassa olevien kuten naisten, lasten ja vammaisten tilanne, Heikki Takko muistuttaa.

Lähetysseura tukee myös yhteisissä neuvotteluissa hallituksen avustuskoordinointia Kathmandun laaksossa. Lisäksi Lähetysseuran työntekijä on päivittäin Luterilaisen maailmanliiton avustustiimissä.

Lähetysseura on toiminut Nepalissa vuodesta 1978. Yhteistyökumppaneita on tällä hetkellä 14, joista 4 toimii maanjäristyksestä pahimmin kärsineillä alueilla.