Lähetysseuran Shalhevetjah-keskus Jerusalemissa tarjoaa kokoontumispaikan eri taustoista tuleville

Nuorten King’s Kids -toiminta on osa Shalhevetjah-keskuksen toimintaa. Nuoret tuovat uskoaan esiin draaman

Levottomuuksien ja ristiriitojen täyttämässä maassa ihmiset tarvitsevat rauhallisen ja turvallisen paikan tulla ja kokoontua. Sellainen on Jerusalemissa sijaitseva Lähetysseuran Shalhevetjah-keskus, joka on avoin kaikille kansallisesta identiteetistä ja uskonnollisesta tai etnisestä taustasta riippumatta.

Suomen Lähetysseura on toiminut Lähi-idässä vuodesta 1924. Israel on juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon kohtaamispaikka, jossa Lähetysseuran tavoitteena on edistää ruohonjuuritason rauhaa ja sovintoa sekä toimia sillanrakentajana eri ihmisryhmien välillä. Tätä tavoitetta palvelee myös Lähetysseuran Shalhevetjah-monitoimikeskus. Shalhevetjah on hepreaa ja tarkoittaa ”Jumalan liekkiä”.

Shalhevetjah tarjoaa kokoontumispaikan kahdeksalle erikieliselle seurakunnalle, joilla ei ole omaa kirkkoa: messiaaninen heprean ja venäjänkielinen seurakunta, kiinalainen, korealainen, thai, nigerialainen sekä etiopialainen seurakunta. Myös Jerusalemin ruotsin ja suomenkieliset seurakunnat kokoontuvat täällä ja useat muut paikalliset seurakunnat pitävät kesäisin lastenleirejä.

Keskuksella tehdään myös diakonia ja perhetyötä, siitä vastaa Lähetysseuran yhteistyöjärjestö Machaseh eli Turvapaikka. King’s Kids -toiminnassa nuoret tuovat uskoaan esiin draaman, tanssin ja laulun keinoin.

Shalhevetjah on myös päämaja Lähetysseuran kiinalaisten sekä thaimaalaisten vierastyöläisten keskuudessa tekemälle työlle.

Turvassa uhkaajilta

Thaimaalainen Pongnarin tuli Israeliin vuonna 2007 maataloustöihin yhteismaatilalle, moshaville.

Tilalla työskenteli noin 700 thai-vierastyöläistä, joille maksettiin vain puolet lain säätämästä minimipalkasta. Pongnarin päätti kerätä nimilistan työläisistä, jotka halusivat korjausta palkkoihinsa.

– Silloin minua syytettiin kapinan lietsomisesta. Työnantaja vaati minua repimään työsopimukseni, jota en edes pystynyt lukemaan, koska se oli hepreaksi. Kun en suostunut, he erottivat minut ja menin töihin toiselle moshaville. Mutta edellinen työnantaja etsii minua edelleen ja oman turvallisuuteni takia paikallinen työsuojeluyhdistys vei minut turvaan Shalhevetjah-keskukselle, Pongnarin kertoo.

Tue Suomen Lähetysseuran työtä rauhan ja sovinnon puolesta:
Sampo Pankki 800014-161130
IBAN: FI3880001400161130, BIC: DABAFIHH
Kirjoita viestikenttään ISRAEL

Lahjoita netissä

Shalhevetjah-keskuksen kirkko vihittiin uudelleen käyttöön remontin jälkeen (7.9.2011)

Perhekasvatustyön tukiohjelma käynnistyi Jerusalemissa (5.5.2011)

tanssin ja laulun keinoin. Kuva Jarmo Kulonen