Lähetysseuran museossa säilytetty Ombalantun rituaalikivi luovutettiin presidentti Pohamballe

”Tämä kivi on meidän kulttuuriperintömme symboli. Nyt lapsemme ja lapsenlapsemme pääsevät osallisiksi tämän kiven merkityksestä"

Lähetysseura luovutti Suomessa valtiovierailulla olevalle Namibian presidentti Hifikepunye Pohamballe torstaina ombalantun heimon rituaalikiven, jota on säilytetty Lähetysseuran museon kokoelmissa 80 vuotta.

Ombalantun heimon rituaalikivi annettiin 1920-luvulla lähetyssaarnaaja Heikki Saarelle, joka työskenteli nykyisen Namibian pohjoisosassa – muun muassa Ombalantussa – vuosina 1903-47. Kiveä on käytetty ombalantun heimon poikien täysi-ikäisyysriiteissä, ja kiven reunaan teroitettiin keihäät sotaan lähdettäessä.

Heikki Saari palasi Suomeen kotimaankaudelle vuonna 1931 ja lahjoitti rituaalikiven Suomen Lähetysseuran museolle vuonna 1932. Siitä lähtien kiveä on säilytetty Lähetysseuran museossa.

Kiven luovutti presidentti Pohamballe Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen. Luovutuspuheessaan Rissanen muistutti namibialaisten ja suomalaisten pitkästä yhteistyöstä. Lähetysseura aloitti toimintansa nykyisen Namibian pohjoisosassa vuonna 1870. Lähetysseura sai myös namibialaisilta paljon lahjoja Suomeen palaavien lähetystyöntekijöiden kautta.

”Täällä Lähetystalossa kivi kertoi suomalaisille Namibian historiaa. Museossa olleiden esineiden kautta sadat tuhannet suomalaiset ovat saaneet käsityksen Ambomaan vanhoista elinoloista. ”

Rissanen lopetti luovutuspuheensa mainiten, että luovutuspäätös on saatu Suomen kansallismuseolta.

”Presidentti Pohamba, minulla on suuri etuoikeus luovuttaa tämä omblantu-kivi Namibian kansallismuseoon, kuten Suomen kansallismuseon kanssa tehdyssä luovutussopimuksessa on mainittu.”

Vastauspuheessaan presidentti Pohamba kiitti Lähetysseuraa pitkäaikaisesta ja arvokkaasta työstä, joka alkoi vuonna 1869. Hän kiitti suomalaisia myös tuesta Namibian itsenäistymisprosessissa. Presidentti totesi, että vaikka Namibian valtio on nykyään itsenäinen ja kirkko on itsenäinen, yhteys namibialaisten ja suomalaisten välillä jatkuu.

Presidentti Pohamba kiitti Lähetysseuran toiminnanjohtajaa kutsusta Lähetyskirkkoon ja totesi, että kyseessä on namibialaisille historiallinen tilaisuus.

”Tämä kivi on meidän kulttuuriperintömme symboli. Nyt lapsemme ja lapsenlapsemme pääsevät osallisiksi tämän kiven merkityksestä.”

”Viemme kiven sen perinteisille omistajille”, presidentti päätti puheensa.

Tilaisuus Lähetysseuran kirkossa oli epävirallinen osa presidentti Pohamban valtiovierailua. Siihen sisältyi myös Suomessa olevien namibialaisten ja Suomi-Namibia-seuran edustajien tapaaminen.

presidentti Hifikepunye Pohamba totesi puheessaan. Presidentin vieressä Namibian evankelisluterilaisen kirkon piispa Josephat Shangala. Kuva: Jarmo Kulonen