Lähetysseuran joulukeräys auttaa kehitysmaiden perheitä

Kibbitu on mukana Metun seurakunnan naisten lukuryhmässä ja muussakin naisten toiminnassa. Perheen toimeentuloa on parantanut naistyöltä saatu lammas

”Minulla on kutsu palvella naisia. Maaseudun naiset ovat eläneet pitkään alistetussa asemassa, eivätkä ole oppineet arvostamaan itseään. Opetan naisia ymmärtämään oman arvonsa Jumalan luomina ihmisinä. Näin heidän omanarvontuntonsa kasvaa ja he alkavat huolehtia perheestäänkin paremmin”, kertoo Mekane Yesus -kirkon Metun hiippakunnan naistyönsihteeri Niqatwa Anbasse.

Suomen Lähetysseuran vuoden 2011 joulukeräyksellä tuetaan eri puolilla maailmaa tehtävää työtä perheiden hyvinvoinnin ja elinolosuhteiden parantamiseksi. Erityistä huomiota kiinnitetään naisten asemaan, sillä naisten toimeentulo- ja koulutusmahdollisuuksien lisääntymisellä on suuri merkitys koko perheen hyvinvoinnille. Yksi joulukeräyksen kohteista on Etiopiassa tehtävä naistyö.

Kirkon naistyö nostaa naisten itseluottamusta

”Naistyömme tavoitteena on tuoda toivoa ja uskoa naisten elämään, auttaa heitä löytämään omat lahjansa, joilla he voivat palvella Jumalaa ja lähimmäisiään. Rohkaisemme heitä kehittämään itseään ja perheittensä elämää, jakamaan toisillekin sitä tietoa, mitä he saavat hiippakunnan järjestämillä erilaisilla kursseilla, kuten lukuryhmissä ja ravitsemuskursseilla. Rohkaisemme heitä myös luopumaan kulttuurinsa vahingollisista tavoista ja muuttamaan elämäänsä terveellisempään suuntaan”, kertoo pitkään Metun hiippakunnassa naistyötä tehnyt Regina Hantikainen.

Länsi-Etiopiassa sijaitseva Illubabor Bethelin synodi, suomalaisittain Metun hiippakunta, on puolen Suomen kokoinen alue, jolla asuu noin 3,8 miljoonaa ihmistä. Etiopian evankelisella Mekane Yesus -kirkolla on siellä runsaat 350 000 jäsentä. Hiippakunta perustettiin vuonna 1989, kirkko toki on toiminut alueella jo kauemmin.

Kirkon jäsenistä yli puolet on naisia ja he ovat hyvin aktiivisia. Monien seurakuntien suurin tulonlähde on naisten hankkimat tulot.

Hiippakunnan naistyö on hyvin monimuotoista ja kokonaisvaltaista: lukutaitotyö, ravitsemus- ja terveysopetus, perhesuunnittelu, opetusta puutarhanhoidosta ja pienprojekteista sekä käsityö-opetus. Hiippakunnassa on parikymmentä pientä palkkaa saavaa naistyöntekijää sekä seurakunnissa vapaaehtoiset naistyöntekijät ja naistyön komiteat. Toiminta koskettaa vuosittain noin 60 000 naista.

Vuonna 2007 aloitettiin myös tyttöpiirit, joissa on mukana kolme tuhatta 10–14-vuotiasta tyttöä. Piirien ohjaajiksi on koulutettu yli 350 vapaaehtoista naista.

”Naistyötä tehdessämme huomasimme, että monesti opetus tulee liian myöhään. Tytöt menevät naimisiin hyvin varhain, jopa 13–15-vuotiaina. Naiset sanovat itsekin, että voi kun olisin tiennyt tämän kymmenen vuotta sitten, niin en olisi toiminut omassa perheessäni näin. Se oli kimmoke tyttötyön aloittamiselle”, Regina kertoo.

Vuosien pitkäjänteinen työ tuottaa tulosta. Äitien ja lasten terveys kohentuu, naisten ympärileikkaaminen vähenee, perheiden ravitsemustilanne ja toimeentulo kohenevat ja yhä useampi lapsi menee kouluun. Moni nainen on lukutaitoluokassa lukemaan opittuaan myös jatkanut opintojaan.

Kutsumuksena naisten opettaminen

Niqatwa Anbasse on itse elävä esimerkki siitä, miten naistyö on kohottanut naisten itsetuntoa.

Naimisiin mentyään hän muutti maaseutukylään, jossa toimi Mekane Yesus -kirkon kotiryhmä. Ruohomajassa alkoi rippikoulu, johon hänkin osallistui.

Palvelunsa seurakunnassa Niqatwa aloitti naistyön komiteassa. Välillä hän käveli kolmen tunnin matkan naapurikyläänkin opettamaan naisia. Hän kävi kahden kuukauden naistyön kurssin hiippakunnan keskuspaikassa, Metussa, ja sai hyödyllistä tietoa opetukseensa.

Sitten hän pääsi pääkaupunkiin Addis Abebaan vuoden kurssille, minkä jälkeen hän toimi pari vuotta maaseudulla. Kuusi vuotta sitten hänet valittiin hiippakunnan naistyön sihteeriksi. Viime syksynä hän aloitti teologisen etäkoulutuksen 16 opiskelijan ryhmässä. Kurssilaiset jatkavat omassa työssään, opiskelevat kotona ja kokoontuvat kerran viikossa keskustelemaan oppimastaan ohjaajan kanssa.

…………………

Lähetysseuran joulukeräys 2011

tukee kehitysmaiden kaikkein heikoimmassa asemassa olevia perheitä. Parannamme perheiden elinolosuhteita eri puolilla maailmaa edistämällä mm.

• ruokaturvaa
  • koulutusta
  • toimeentulomahdollisuuksia
  • terveydenhoitoa ja tietoisuutta hivistä ja aidsista