Lähetysseuralta 70 000 euroa Öljymäen sairaalan syöpäosastolle Jerusalemiin

Augusta Viktorian sairaalan torni kohoaa Öljymäellä Itä-Jerusalemin yllä. Kuva Sirpa Rissanen

Suomen Lähetysseura on antanut 70 000 euron avustuksen Augusta Viktorian sairaalan Gazasta tulevien potilaiden syöpähoitoihin Itä-Jerusalemissa. Luterilaisen maailmanliiton ylläpitämä Augusta Viktorian sairaala sijaitsee Jerusalemin Öljymäellä. Se on ainoa sairaala, joka palvelee Israelissa palestiinalaisalueilta ja Gazasta tulevia potilaita. Se on myös ainoa paikka palestiinalaisille syöpäpotilaille saada sädehoitoa ja kemoterapiaa.

Rintasyöpä on palestiinalaisalueiden yleisin syöpäkuolleisuuden aiheuttaja. Monet naiset pelkäävät yhä stigmatisointia sairautensa tähden ja ovat haluttomia hakeutumaan tarkastuksiin. Asiasta ei perinteisesti haluta keskustella ja koulutuksen tarve on suuri, sillä diagnosoitaessa rintasyöpä on yleensä edennyt jo melko pitkälle.

Hoitoon hakeutumista hidastuttavat myös maantieteelliset kulkurajoitukset, Länsirannan ja Israelin erottava muuri ja Israelin asettamat tarkastuspisteet (check-points). Jokaiseen matkaan pitää palestiinalaisilla olla lisäksi erillinen kulkulupa Israelin viranomaisilta.

Augusta Viktorian sairaala palvelee koko Gazan ja Länsirannan alueen 3,7-miljoonaista väestöä. Se toimii yhteistyössä palestiinalaishallinnon, Israelin ja Punaisen Ristin kanssa, jotta ihmisillä on mahdollisuus tulla sairaalaan muurin ja check-pointien takaa julkisia kulkuneuvoja käyttäen. Sairaalan syöpäosasto aloitti toimintansa vuonna 2005 ja hoidossa olevia syöpäpotilaita on nykyisellään yli 900.

Lähetysseuran sairaalalle lahjoittama summa kohdistetaan erityisesti Gazasta tulevien syöpäpotilaiden majoituskuluihin, sillä he eivät voi kulkurajoitusten ja -lupien vuoksi kulkea edestakaisin kodin ja sairaalan väliä hoitojen aikana. Israelin viranomaisten kanssa on siksi sovittu, että potilaille järjestetään majoitus Itä-Jerusalemissa, josta heidät kuljetetaan bussilla sairaalaan hoitoihin. Tyypillisesti hoidot kestävät 8-10 viikkoa. Augusta Viktorian sairaalassa ei ole tiloja majoittaa säde- ja kemoterapiahoidoissa käyviä potilaita näin pitkäksi aikaa, ja sairaalabakteerien varalta majoitus sairaalan ulkopuolella on parempi vaihtoehto.

Diagnoosien aikaistamiseksi ja hoitoon hakeutumisen helpottamiseksi sairaala otti vuonna 2010 käyttöön mobiiliklinikan, auton, joka liikkuu Länsirannan alueella. Mobiiliklinikka on varustettu mammografia- ja ultraäänilaitteilla ja ensimmäisen vuoden aikana se tavoitti 6500 naista 80 kylässä Länsirannan alueella.

Sirpa Rissanen