Lähetysseura mukana Naiset, rauha ja turvallisuus -seminaarissa Keniassa

Lähetysseura tukee naisten osallistumista rauhantyöhön mm. osana Syyrian rauhantyötä. Kuva: Joanna Lindén-Montes.

Suomen Lähetysseuran ihmisoikeusasiantuntija Jarkko-Pekka Kärkkäinen on kutsuttu suomalaisen kansalaisyhteiskunnan edustajaksi Kenian Nairobissa järjestettävään korkean tason seminaariin 23.–25.10. Seminaari keskittyy YK:n naisia, rauhaa ja turvallisuutta koskevaan 1325-päätöslauselmaan ja sen toimeenpanoa ohjaaviin kansallisiin toimintaohjelmiin Suomessa, Keniassa ja Somaliassa. Lauselma korostaa mm. naisten tasavertaista osallistumista rauhanneuvotteluihin. Seminaarin järjestävät Suomen suurlähetystö Nairobissa sekä UNWomen-järjestön Kenian ja Somalian toimistot. Tapahtuman suomalaisina puhujina ovat myös Elisabeth Rehn, Suomen Kenian-suurlähettiläs Erik Lundberg ja Kriisinhallintakeskuksen johtaja Kirsi Henriksson.

Lähetysseuran ihmisoikeusasiantuntija Jarkko-Pekka Kärkkäinen kertoo Keniassa Suomen kansallisen Naiset, rauha ja turvallisuus -toimintaohjelman valmistelusta.

– Puhun tilaisuudessa Suomen kansallisen Naiset, rauha ja turvallisuus -toimintaohjelman kehittämisestä ja erityisesti kansalaisjärjestöjen roolista siinä työssä. Suomen toimintaohjelma julkaistiin keväällä 2018, ja sen valmistelu oli osallistava.  Lähetysseura osallistui toimintaohjelman konkreettisten tavoitteiden muotoiluun yhdessä muiden kansalaisjärjestöjen, ministeriöiden, tutkijoiden ja virastojen kanssa ja olimme mukana rauhanprosesseja käsittelevässä työryhmässä, Kärkkäinen sanoo.

Lähetysseura osallistuu myös toimintaohjelman toimeenpanoon oman rauhantyönsä kautta. Esimerkiksi Syyria-rauhanhankkeessa Lähetysseura tukee syyrialaisia naisryhmiä ja -organisaatioita. Projekti tukee naisten osallistumista rauhantyöhön miesten rinnalla ja mahdollistaa myös eri ryhmistä ja taustoista tulevien naisten välisen vuoropuhelun. Hanke luo syyrialaisille naisille tilaisuuksia tuoda näkökulmiaan ja ajatuksiaan esiin Syyrian rauhasta myös kansainvälisellä tasolla käytävissä keskusteluissa.

– Naisten tasa-arvoinen osallistuminen rauhanprosesseissa on erittäin tärkeää olipa kyseessä sitten pieni kyläyhteisön sisäinen vuoropuhelu tai korkean tason rauhanneuvottelut. Jos naiset ovat mukana, rauha on tutkitusti silloin myös kestävämmällä pohjalla. Tässä riittää vielä globaalisti tehtävää, Kärkkäinen sanoo.