Koulupuvut tuovat tasa-arvoa

Lapset esittelevät uusia asujaan Etage Taitu Bitulin koulussa.Kuva: Annika Utriainen

300 koululaista saivat koulupuvut Lasten Pankin tuella. Koulupuku on edellytys kouluunmenolle.

Etiopilaisen Anduamlak Tegegnen (8) lempiaine koulussa on matematiikka. Ensimmäistä luokkaa käyvä Anduamlak leikkii vapaa-aikanaan piilosta ja haaveilee opettajan ammatista. Hän on yksi niistä 300 koululaisesta, jotka saivat koulupuvun Lasten Pankin tuella.

Anduamlak Tegegne on valloittavasti hymyilevä ekaluokkalainen, joka tarjoutuu mutkattomasti haastateltavaksi toisin kuin kaksoisveljensä Tamrat. Veli kieltäytyy määrätietoisesti kuvasta ja haastattelusta.

Veljekset käyvät Melka-Kolen koulua Woldiyan kaupungissa ja asuvat kahvilassa teenkeittäjänä työskentelevän äitinsä kanssa.

Isosisko lopetti koulun kahdeksannen luokan jälkeen ja muutti Dessien kaupunkiin töihin. Isä kauppaa mausteita Tigren alueella. Kummatkin veljekset saivat sinisen koulupuvun.

Puvun sai myös saman koulun 7. luokkaa käyvä orpotyttö Muluset Yilma (15). Mulusetin äiti kuoli tänä vuonna, ja hän asuu ensimmäistä luokkaa käyvän pikkuveljensä kanssa tätinsä luona.

”Pidän erityisesti biologiasta ja kemiasta. Luen mielelläni. Haluaisin opiskella tohtoriksi asti”, kertoo Muluset unelmistaan.

Koulupuvut luovat tasa-arvoa

Ilman apua Mulusetin ja muiden köyhien lasten koulu olisi saattanut jäädä kesken. Perheiden on ostettava koulupuku itse eivätkä kaikki köyhyydessä kamppailevat perheet pysty siihen. Lasten Pankin rahoilla ostettiin koulupuvut 300 lapselle neljässä eri koulussa Woldiyan kaupungissa.

”Jokaisella kaupungin koululla on oma värinsä puvuille. Ideana on, että puvun väristä näkee heti, minkä koulun oppilaasta on kysymys. Koulun alueelle ei päästetä muita kuin koulun väriin pukeutuneita oppilaita. Ilman koulupukua ei siis voi käydä koulua”, kertoo kummiyhdyshenkilö Annika Utriainen.

”Samanväristen koulupukujen uskotaan myös luovan tasa-arvoa erilaisista perheistä tulevien oppilaiden välillä. Koulupukuja tehdään monenlaatuisesta ja -hintaisesta kankaasta, vaikka väri onkin sama.”

Puvut ompeli paikallinen ompelija tarjouskilpailun perusteella. Hän kävi ottamassa mitat lapsista kouluilla. Koulupuvut maksoivat yhteensä 1602 euroa, yhden puvun hinnaksi tuli siis 5,34 euroa.

Osa lapsista jäi ilman

Puvut jakoivat Annika Utriainen, koordinaattorit Tesfaye Nigusu ja  Tesfaye Ejigu, puutyöohjaaja Samuel Nigusu ja pastori Mulugeta Alemu.

”Lahjoittamamme puvut olivat tumman sinisiä Melka-Kolen oppilaille, viininpunaisia Etage Taitu Bituliin, violetteja Adanguriin ja vaaleansinisiä Woldia Melestegna –kouluun.”

”Tuntui hyvältä, että voin auttaa edes näitä lapsia jatkamaan koulunkäyntiään. Ristiriitaisia tunteita herätti mielessäni tieto siitä, että kaikki pukua tarvinneet lapset eivät mahtuneet edes ehdolle koulupuvun saajien joukkoon”, Annika pohtii.

Kiitos koulupuvuista

Rahat koulupukuihin tulivat usealta lahjoittajalta. Lämmin kiitos lahjoittajille avusta!

Tee lahjoitus Lasten Pankkiin

Lasten Pankki on Suomen Lähetysseuran kummityön rahasto, joka täydentää kummiohjelmien antamaa apua.

Tee kertalahjoitus Lasten Pankkiin oheisilla tiedoilla:

TILINUMERO: IBAN FI38 8000 1400 1611 30

BIC: DABAFIHH

Tiedonantoihin merkintä LASTEN PANKKI

Teksti: Annika Utriainen ja Marjatta Kosonen

Suru painaa vielä tänä vuonna orvoksi jäänyt Muluset Yilmaa. Hän jatkaa kuitenkin koulunkäyntiään. Kuva: Annika Utriainen