Kolumbian maattomien periksiantamattomuus teki vaikutuksen Meeri Koutaniemeen

Meeri Koutaniemi kertoi avajaisissa kolumbialaisesta Maricelasta

Meeri Koutaniemen Maattomat-valokuvanäyttely avattiin 5.9. Kampin kappelilla. Näyttely on osa Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanjaa ja esittelee Kolumbian maattomien ihmisten tarinoita. Koutaniemi matkusti Kolumbiaan Lähetysseuran rauhantyön asiantuntijan Lea Pakkasen kanssa viime vuonna.

– Kolumbian humanitaarinen katastrofi on hälyttävä. Vuosikymmeniä kestäneen konfliktin seurauksena maassa on yli kuusi miljoonaa maansisäistä pakolaista. Viljelijät ovat menettäneet maansa ja elinkeinonsa, eikä ihmisillä ole tietoa työstä tai lasten koulunkäynnistä, Koutaniemi kertoi.

Rauhansopimus Kolumbian hallituksen ja FARC-sissien välillä allekirjoitettiin elokuussa 2016. Maanomistuksen keskittyminen suurtilallisille ja pienviljelijöiden köyhtyminen olivat syynä Kolumbian konfliktin syttymiselle. Konfliktin aikana ihmiset ovat joutuneet maattomiksi paetessaan taisteluita ja maakaappausten vuoksi.

– Konfliktin kaikki osapuolet, armeija, sissiryhmät ja puolisotilaalliset joukot, ovat osallistuneet maaseudun tyhjentämiseen. Lisäksi suuryhtiöt ovat tietäen tai tietämättä ostaneet maata tahoilta, jotka eivät ole maiden oikeita omistajia, kuvaili Pakkanen.

Kaikkiaan kahdeksan miljoonaa hehtaaria maata on anastettu konfliktin aikana laittomasti. Siitä on palautettu vain pieni osa.

– Maakysymys ja maareformi ovat isossa osassa rauhansopimuksessa. Maareformin toimeenpano on erittäin tärkeää rauhan kannalta. Kolumbian hallitus tarvitsee poliittista ja taloudellista tukea sen toteuttamiseen.

Kolumbian maattomien sitkeys ja periksiantamattomuus tekivät suuren vaikutuksen Koutaniemeen ja Pakkaseen.

– Tapasimme Chocóssa Maricela-nimisen naisen, joka pakeni lastensa kanssa väkivaltaisuuksia ja joutui katselemaan vierestä, kun hänen serkkunsa tapettiin. Nyt Maricela asuu laudoissa tehdyssä hökkelissä ja työskentelee Lähetysseuran tukemassa ravintolassa. Tapaamamme ihmiset huomioivat realiteetit, mutta eivät ikinä antaneet periksi, kertoi Koutaniemi.

– Ihmiset asuivat kylissä ilman sähköä, eristyksissä, ilman Whatsupp-ryhmiä tai Googlea, keskellä konfliktia. Silti he pyörittivät ihmisoikeusjärjestöä ja haastoivat suuryhtiöitä oikeuteen maakaappauksista, kuvaili Pakkanen.

Näyttelyavajaisissa puhui myös Maaseudun tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen, joka pohti Kolumbian maakysymystä Suomen historiaan peilaten. Suomessa maa on ollut perinteisesti  talonpoikien omistuksessa toisin kuin Euroopan feodaalijärjestelmissä.

– Maanomistus antaa itsetuntoa, ryhtiä ja mahdollisuuden rakentaa demokraattista yhteiskuntaa, Kemppainen pohti.

Lähetysseuran Tasaus-kampanja tukee kehitysmaiden maattomia ja ennaltaehkäisee maattomuutta. Esimerkiksi Kolumbiassa Lähetysseura tukee ihmisoikeuspuolustajia, jotka ajavat yhteisöjen maaoikeuksia. Afrokolumbialaisten järjestöjen vaikuttamistyötä heidän maittensa palauttamiseksi tuetaan. Yhteisöjen ruokaturvaa parannetaan kehittämällä maanviljelyä ja maaseudun ihmisille uusia toimeentulolähteitä.

Teksti: Minna Havunen

***

Maattomat-näyttely on nähtävillä 5.–11.9. Kampin kappelissa (Simonkatu 7, Helsinki). Aukioloajat: ma–pe klo 8–20, la–su klo 10–18.

Lue lisää maattomien tilanteesta osoitteesta www.tasaus.fi.