Kolmannen adventtisunnuntain kolehti Lähetysseuran yhteistyökirkkojen musiikkityölle

Laulu ja tanssi ovat myös evankeliointityön keinoja. Evankeliointitapahtuma Lulembelan kylässä Tansanian Victoriajärven itäisessä hiippakunnassa. Kuva Kirsi Elo
Elokuvat, laulu ja tanssi ovat myös evankeliointityön keinoja. Evankeliointitapahtuma Lulembelan kylässä Tansanian Victoriajärven itäisessä hiippakunnassa. Kuva Kirsi Elo

Ensi sunnuntaina luterilaisissa jumalanpalveluksissa kerätään valtakunnallinen kolehti Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkkojen jumalanpalvelus- ja musiikkityölle.

– Musiikin merkitys kirkon elämässä on suurempi kuin osataan ajatellakaan, kertoo Sakari Löytty, joka toimi musiikkityön tukihenkilönä Namibiassa 1998–2010.

– Namibiassa musiikin merkitys nousee yhteisöllisyydestä – usko tunnustetaan laulamalla yhdessä. Afrikkalaisen tavan mukaan jokaisella seurakunnan työmuodolla, kuten pyhäkoulu, nuoriso- ja naistyö tai vaikkapa diakoniatyö, on oma kuoronsa. Omaa toimintaa ja identiteettiä esitellään myös itse tehdyin lauluin. Nuoret esimerkiksi laulavat siitä, mitä on olla nuori kristitty. Jumalanpalveluksissa kuorot valitsevat laulut sunnuntain teeman mukaan ja laulut sisältävät myös raamattuopetusta.

Namibiassa on vahva laulukulttuuri, mutta se mikä sieltä puuttuu, on nuotinlukutaito, mitä ilman musiikkia ei voi tallentaa kirjallisesti. Seurakunnissa ei myöskään ole musiikin ammattilaisia, vaan musiikkitoiminnasta vastaavat vapaaehtoiset maallikot, kuoronjohtajat ja laulunaloittajat. Kirkko tarvitsee tukea musiikinteorian ja vapaaehtoisten muusikkojen kouluttamiseen. Sakari Löytty on ollut mukana myös liturgian ja virsikirjan uudistamistyössä, afrikkalaisen messusävelmistön kehittämisessä ja kansanmusiikin keräämisessä sekä yleensäkin kirkon musiikkityön kehittämisessä.

Kauneimmat Joululaulut -messu radiossa

Kolmas adventtisunnuntai on myös Kauneimpien Joululaulujen ”syntymäpäivä”. Kauneimpia Joululauluja laulettiin seurakunnissa ensimmäisen kerran 16.12.1973.

Yle Radio 1 lähettää kolmannen adventtisunnuntain radiojumalanpalveluksen Nurmeksen kirkosta, jossa pidetään uusi Kauneimmat Joululaulut -messu. Se on adventti- ja jouluaikaan suunniteltu jumalanpalvelus, jossa pääosa musiikista on tuttuja joululauluja sekä niiden säveliin tehtyä liturgista musiikkia. Messu on yksi Kauneimpien Joululaulujen 40-vuotisjuhlavuoden uutuuksia.