Kirkon syntymäpäivän keräys tuo esille uskon Jumalaan

Blandina Mwalimu (toinen oikealta) osallistui naapurikylän jumalanpalveluksiin ja meni kasteelle. Uskon siemen kasvoi niin

Maailman väestöstä kolmannes on kristittyjä. Usko Jumalaan syntyy monella tavalla. Kirkot kasvavat varsinkin Afrikan maissa. Suomen Lähetysseura tukee kumppanikirkkojensa seurakuntatyötä Minä uskon -keräyksellä.

Tansanialaisessa Mabwegeren kylässä asuvalle Naunai Machaulle usko aukesi kirkon huolenpidon kautta. Neljä vuotta sitten maasaihin kuuluva Machau odotti toista lastaan. Rauhallinen arkipäivä kotona katkesi yllättäen.

”Vieraita miehiä oli tulossa meille päin. Tajusin heti, että levottomuudet alkavat taas. Oli lähdettävä pakoon siltä seisomalta.”

Maaoikeuksia koskeneet kiistat maasaiden ja maanviljelijöiden välillä olivat olleet verisiä jo vuosikausia. Siksi kylän väki, Naunai Machau mukana, pakeni henkensä edestä savannille.

Naunai Machau ja muut kylän naiset pysyttelivät savannin pensaikossa kuukauden. Machau synnytti toisen lapsensa tällä pakomatkalla. Usein heillä oli suuhunpantavana vain vettä.

”Sitten kuulimme, että pääsisimme turvaan kotikylämme kirkkoon. Muut naiset auttoivat minutkin sinne, ja siellä saimme ruokaa.”

”Piispamme tuki ja lohdutti meitä. Pidimme kirkossa jumalanpalveluksia ja rukoilimme.”
Kirkon tuki kosketti näiden tapahtumien aikaan syvästi Naunai Machauta. Hän päätti liittyä kirkkoon ja meni kasteelle.

Morogoron hiippakunnan piispa Jakob Mameo Ole Paulo  – itsekin maasai ‒ on toiminut menestyksellisesti maasaiden aseman parantamiseksi omalla alueellaan ja koko maassa.  Mabwegeren tilanteen toivotaan rauhoittuvan, sillä helmikuussa korkein oikeus päätti, että alue kuuluu maasaille.

Kristinusko opetti pitämään huolta toisista

Mikongoron kylässä elämä on ollut rauhallisempaa. Kylänvanhin Jakobo ole Ngopuken vaimo Blandina Mwalimu kävi naapurikylän luterilaisen kirkon jumalanpalveluksissa. Aviomies hyväksyi vaimonsa kristityksi tulemisen.  Vaimon usko vaikutti niin, että vuonna 1997 ole Ngopuke ja toinen kylänvanhin päättivät perustaa Mikongoron seurakunnan. Seuraavana vuonna nämä seurakunnan perustajat kastettiin.

”Kristinusko vaikutti koko kylän elämään”, toteaa Jakobo ole Ngopuke. ”Se toi rakkauden perheiden elämään ja yhdisti koko yhteisön sekä opetti, miten tärkeää on pitää huolta toisista.”

Toisen perustajan poika toimii seurakunnan evankelistana. Hän toimittaa jumalanpalveluksen useimpina sunnuntaina, koska ison alueen ainoa pappi ei ehdi kaikkiin seurakuntiin.

Mikongoron maasait ovat säilyttäneet äidinkielensä elävänä.  Seurakunnan jumalanpalvelukset ovat muuttumassa äidinkielisiksi, ja kyläläiset ovat innoissaan omakielisistä Raamatuista, virsikirjoista ja katekismuksista.

Keräys tukee kumppanikirkkojen toimintaa

Lähetysseura aloitti yhteistyön Morogoron hiippakunnan kanssa vuoden 2011 alussa. Seurakuntatyön lisäksi alueen maasaiden elinoloja parannetaan muun muassa lukutaito- ja terveystyöllä.

Tansanian evankelisluterilaisessa kirkossa on 5,6 miljoonaa jäsentä, joista Morogoron hiippakuntaan kuuluu 37 000. Kirkko kasvaa 5,6 % vuosivauhtia.

Lähetysseuran kumppanikirkot tarvitsevat sekä taloudellista että rukoustukea, jotta hyvä sanoma voi lohduttaa, koskettaa ja tuoda toivoa. Suomen Lähetysseuran Minä uskon -keräys tukee yhteistyökirkkojen toimintaa eri puolilla maailmaa.

Lahjoita Lähetysseuran Minä uskon -keräykselle:
IBAN: FI38 8000 1400 1611 30
BIC: DABAFIHH
Viesti: KES2012

että nyt kylässä on toiminut oma seurakunta jo 15 vuoden ajan. Kuva: Anna-Riitta Holmström.