Kauneimmat Joululaulut kaikuivat englanniksi Alppilassa 7.12.

Alppila Greatest Christmas Carols -illassa oli lämmin tunnelma ja illan päätteeksi tarjoiltiin glögiä ja pipareita. Kuva Joanna Lindén-Montes

Alppilan kirkossa Helsingissä kaikuivat toisena adventtina 7.12. Kauneimmat Joululaulut englanniksi. Tilaisuuden järjestivät yhdessä Kallion seurakunta ja Suomen Lähetysseura ja käytössä oli Lähetysseuran tänä vuonna ensimmäisen kerran kokoama kansainvälinen joululauluvihko.

– Ilta oli varsin suosittu ja paikalla oli niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia. Olin hieman yllättynytkin, kuinka hyvin laulut tunnettiin ja miten innolla niitä laulettiin. Illan päätteeksi glögin ääressä ihmiset olivat iloisella mielellä ja kiittelivät lämmintä tunnelmaa. Myös muista seurakunnista on tullut aineistolle kiitosta, Kauneimmat Joululaulut -kampanjan päällikkö Henriika Lindroos kertoi.

Illan juonsi Charlotte Steffansson, joka kertoi omista jouluistaan Tansaniassa ja laulujen välillä kuultiin myös terveisiä Jamaikalta ja Palestiinasta sekä kiinalaisen ja ranskalaisen maahanmuuttajan joulukokemuksia Suomesta.

– Todella mukava ilta. Meillä Ranskassa ei ole tällaista yhteislauluperinnettä. Toki joulumessussa lauletaan, muttei näin paljon. Oli hienoa, että pystyin tänä vuonna ottamaan osaa, koska suomeksi laulaminen on vielä hiukan haasteellista, kertoi kuusi vuotta Suomessa asunut Florian. Viime joulu oli ensimmäinen, jonka hän vietti Suomessa puolisonsa perheen kanssa.

Pastori Marjaana Toiviainen kertoi yleisölle myös mahdollisuudesta viettää koko joulu kirkossa. Alppilan kirkon ovet ovat auki aaton ja joulupäivän, ja kuka tahansa on tervetullut kirkkoon viettämään ja toteuttamaan toisenlaista joulua yhdessä muitten kanssa.

”On mahtavaa