Karent Hinestroza toimii rasismin ja syrjinnän lopettamiseksi Kolumbiassa

Karent Hinestroza on taistellut afrokolumbialaisten ja naisten oikeuksien puolesta opiskeluajoista lähtien. ”Toimin Chao  Racismo –verkostossa. Taistelemme syrjintää vastaan ja rohkaisemme nuoria afrokolumbialaisia uskomaan itseensä.” Kuva: Joanna Lindén-Montes

Laiton kullankaivuu ja aseelliset konfliktit ovat romahduttaneet Kolumbian luoteisosassa sijaitsevan Chocón läänin, joka oli aiemmin hyvinvoivaa aluetta. Latinalaisamerikkalaisella filmifestivaalilla Cinemaissíssa nähtiin samanniminen elokuva, joka kertoo afrokolumbialaisesta naisesta. Nainen taistelee elättääkseen perheensä ja joutuu hyväksikäytön ja pahoinpitelyn uhriksi.

Elokuvan päähenkilöä esittävä Karent Hinestroza vieraili Suomessa Lähetysseuran ja Cinemaissín kutsumana ekumeenisen vastuuviikon aikana.

-Chocó kertoo naisen taistelusta väkivaltaisella alueella, jossa on kaivostoimintaa. Elokuva on tehokas keino lisätä tietoisuutta. Haluan näytellä elokuvissa, jotka edesauttavat myönteisiä muutoksia yhteiskunnassa, kertoo Hinestroza.

Afrokolumbialaisten perinteisillä asuma-alueilla on kultaa, mineraaleja ja muita luonnonrikkauksia. Heidän maaoikeuksiaan ei kuitenkaan kunnioiteta, kun kaivosteollisuus valtaa alueita. Aseellisissa yhteenotoissa on kyse varsinkin kullasta.

Kolumbian tuloerot ovat suuret. Chocó-elokuva herätti voimakkaita reaktioita, kun sitä näytettiin elokuvateatterissa.

-Jotkut pitivät filmistä, toiset vihasivat sitä. Tilanne on vaikea maaseudulla, jossa asukkaat taistelevat voidakseen pitää huolta perheestään. Machokulttuurissa naiset joutuvat perheväkivallan ja pahoinpitelyn kohteiksi. Ongelmallista on, että naiset itse sallivat machokulttuurin.

-Osan esittäminen oli sekä fyysisesti että psyykkisesti vaativaa. Asuin jonkin aikaa Chocóssa, jotta opin tuntemaan naisten elämän ja kaivamaan kultaa tällä kriisialueella.

Sinnikkäästi eteenpäin

Karent Hinestroza on 27-vuotias. Hän on kotoisin Caucan läänissä sijaitsevasta Timbiquín kaupungista, Kolumbian lounaisrannikolta.

-Taide ja näytteleminen kiinnostivat minua jo peruskoulussa. Muutin 11-vuotiaana Calin miljoonakaupunkiin, sillä siellä sain parempaa koulutusta. Se oli rankkaa aikaa. Ensimmäisen vuoden asuin setäni luona ja 12-vuotiaasta lähtien asuin yksin.

Kuusitoistavuotiaana Karen hyväksyttiin Calin Universidad del Valle -yliopiston teatterilinjalle.

-Opiskeluaikoina olin mukana eri teatteriryhmissä ja tein töitä tasa-arvokysymysten parissa. Vuonna 2009 näyttelin ensimmäisessä elokuvassa, joka käsitteli myös afrokolumbialaisten elämää. Chocón elokuvatiimi tutustui minuun tämän elokuvan filmausten aikana.

Taistelua rasismia vastaan

Karent kertoo, että Kolumbia on monella tapaa luokkayhteiskunta, jossa rasismi ja syrjintä ovat tavallisia.

-Opiskeluaikana menimme muutamien ystävieni kanssa työhaastatteluun erääseen pizzeriaan, jossa monet tiedekunnan opiskelijat kävivät töissä. Mutta emme päässeet sen pidemmälle. Myöhemmin kuulin, että ravintolaan ei otettu tummaihoisia töihin. Se on ironista, sillä ravintolassa järjestetään tasaisin väliajoin teemailtoja afrokolumbialaisesta kulttuurista ja tanssista.

Karent Hinestroza ei suostu hyväksymään syrjintää. Opiskeluajoista lähtien hän on taistellut rasismia vastaan kahdessa järjestössä.

-Olemme toimineet työelämässä ilmenevää syrjintää vastaan Chao Racismo (Hei hei, rasismi) -verkoston kautta. Protestoimme esimerkiksi eräästä Calissa ilmestyvän lehden työpaikkailmoituksesta, jossa etsittiin valkoihoista lääkäriä. Toimintamme johti siihen, että lääkäreitä rekrytoiva työntekijä joutui eroamaan työstään.

Karent toteaa, että hän haluaa olla hyvänä esimerkkinä nuorille afrokolumbialaisille.

-Kerron opiskelijoille, miten koulutus auttoi minua menestymään. Kerron myös heille heidän oikeuksistaan. Monet maaseudulla asuvat nuoret ajattelevat, että heillä ei ole mitään mahdollisuuksia, mutta haluan näyttää heille toisenkin vaihtoehdon.

Karent Hinestraoza huomasi jo lapsena, että hän haluaa muuttaa yhteiskuntaa.

-Osallistuin kirkon lapsitoimintaan ja autoin jumalanpalveluksissa. Näin kaiken sen hyvän, jota kirkko tekee helpottaakseen ahdingossa olevien elämää. Silloin minun sitoutumiseni syntyi: halusin auttaa niitä, joilla oli vaikeaa.

Karent Hinestrozalla on Universidad del Valle -yliopiston teatterialan kandidaattitutkinto. Viime vuonna hänelle myönnettiin kolumbialainen palkinto parhaasta naispääosasta. Palkinto tuli juuri Chocó-elokuvasta.

Lähetysseura tukee afrokolumbialaisia

Kolumbiassa on noin 4,3 miljoonaa afrokolumbialaista. Afrokolumbialaiset ja alkuperäiskansat ovat kärsineet eniten 50 vuotta kestäneestä konfliktista, jonka takia 5,7 miljoonaa asukasta on joutunut pakenemaan kotiseudultaan.

Suomen Lähetysseura tukee Luterilaisen maailmanliiton ihmisoikeustyötä mm. Chocóssa, joka on kärsinyt konflikteista ja on yksi Kolumbian köyhimmistä lääneistä.

www.cinemaissi.org