Kambodžalainen Krat Thvorn on oppinut, että rauha alkaa omasta sydämestä

Nhean Kim San oppi hallitsemaan äkkipikaisuuttaan Peace Bridges -koulutuksen aikana. Kuva Nhean Kim San

Punakhmerien suorittama Kambodžan kansanmurha tapahtui 1970-luvulla, mutta väkivallan perintö elää maassa yhä sitkeästi. Lähes kaikki nykyisin yli 40-vuotiaat menettivät kansanmurhassa ja sisällissodassa omaisiaan ja kokivat tai todistivat epäinhimillistä raakuutta. Väkivalta ja vihamielisyys iskostuivat traumatisoituneiden ihmisten sisimpään. Tämä toimintamallin seuraukset näkyvät perheissä, kouluissa, työpaikoilla ja esimerkiksi siinä, miten vähemmistöryhmiä kohdellaan.

Kansainvälinen Peace Bridges -järjestö aloitti toimintansa Kambodžassa muutama vuosi sitten. Se toimii eri puolilla maailmaa ihmisoikeuksien puolustajien kanssa tavoitteenaan ehkäistä konflikteja ja rakentaa rauhaa. Keinoina on muun muassa ihmisten ja yhteisöjen auttaminen keskusteluyhteyteen.

Suomen Lähetysseuran kambodžalaisen kumppanin, kehitysyhteistyöjärjestö ICC:n (International Cooperation Cambodia) työntekijä Nhean Kim San oli mukana Peace Bridges -työpajoissa muutama vuosi sitten. Hänen toimenkuvaansa ICC:ssä kuuluu muun muassa ihmisoikeus- ja ympäristötietoisuuden kasvattaminen sekä hengellisen identiteetin vahvistaminen.

– Minulla on taipumista suuttua helposti. Jumala kuitenkin muutti sisintäni askel askelelta osallistuessani työpajoihin. Suuttumus johtaa tunnetusti riitoihin. Kiukustun yhä joskus, mutta olen yrittänyt kovasti olla tuomitsematta muita, Nhean Kim San kertoo.

Eri tavalla ajattelevatkin voivat elää rauhassa keskenään

Nhean Kim Sanille on jäänyt mieleen työpajoista monta raamatunkohtaa, jossa puhutaan vihan hillitsemisestä. Yhdessä niistä todetaan, että Jumala siunaa rauhantekijöitä, ja heitä kutsutaan Jumalan lapsiksi.

Tärkeimpiä mieleen jääneitä asioita on se, että rauha alkaa omasta sydämestä. Edellytyksenä on kyky pyytää ja antaa anteeksi. – Olen myös ymmärtänyt, että pitää pystyä antamaan anteeksi itselleenkin. En koskaan aiemmin tullut ajatelleeksi tällaista.

Nhean Kim San kertoo oppineensa, että ihmiset voivat elää rauhassa keskenään, vaikka ajattelisivat eri tavalla. Olennaista on ihmisten saattaminen keskusteluyhteyteen kylissä ja muissa yhteisöissä. Kim San Nhean on jakanut Peace Bridges -koulutuksen antia edelleen omassa työssään.

”Missä minä teen väärin”

Syrjäisessä Mondulkirin läänissä asuva Krat Thvorn on osallistunut Peace-Bridges -rauhantyöpajoihin lähiseudullaan.

– Kylässämme on ollut usein epäsopua niin ihmisten kuin eri ryhmienkin välillä, Krat Thvorn kertoo.

Työpajoissa etsitään myös Raamatusta ohjeita rauhaan ja sovintoon. Työskentelyyn ovat silti kaikki tervetulleita.

– Suurin osa kylämme asukkaista on kristittyjä, mutta täällä on myös buddhalaisia ja henkiin uskovia animisteja, rouva kertoo.

– Aiemmin syyttelin aina toisia nähdessäni heidän toimivan väärin. Rauhantyöpajoissa opin pohdiskelemaan enemmän sitä, missä teen itse väärin. Olen oppinut myös antamaan ja pyytämään anteeksi.

– Rauha alkaa omasta sydämestä. Vasta sitten voi elää rauhassa toisten kanssa.

Pirre Saario

Kauneimmat Joululaulut soivat rauhalle – Lahjoita Lähetysseuran rauhantyölle