Inkerin kirkon pääsiäinen läntisen kalenterin mukaan – kummasteluista huolimatta

Pietarin Pyhän Marian kirkon pääsiäismessuun kuuluu vuosittain rippikoulun käyneiden konfirmaatio. Kuva vuodelta 2013

Erilaisten kirkollisten kalenterien vuoksi lännen kirkoissa vietetään taas tänä vuonna pääsiäistä eri aikaan kuin Itä-Euroopan ortodoksisissa kirkoissa. Kun lännessä pääsiäinen on huhtikuun 5. päivänä niin esimerkiksi Venäjän ortodokseilla se on huhtikuun 12. päivänä.

Inkerin kirkko toimii Venäjällä, mutta elää läntisen kirkollisen kalenterin mukaan. Inkerin kirkon pyhäköissä siis juhlitaan pääsiäistä viikkoa aikaisemmin kuin saman kylän tai kaupungin ortodoksisessa kirkossa.

”Joskus kirkkomme jäsenillä, jopa papeilla, on vaikea ymmärtää tämä pääsiäisten eriaikaisuus”, sanoo Inkerin kirkon piispa Aarre Kuukauppi. Hänen mukaansa joissakin kirkon seurakunnissa onkin vietetty pääsiäistä myös ortodoksien käyttämän kalenterin mukaisesti.

Ortodoksien juliaaninen kalenteri on useimmiten viikosta viiteen viikkoon perässä läntistä gregoriaanista.  Joskus pääsiäiset kuitenkin osuvat myös samalle viikonlopulle. ”Se on riemullista. Mutta kiitos Herralle, paljon ihmisiä tulee kirkkoihimme pääsiäisenä siitä riippumatta, onko ajankohta yhteinen”, piispa toteaa.

Pietarin alueella kohtalaisen moni tietää, että lännen kirkoissa pääsiäinen tapaa olla aikaisemmin. Mutta muualla Venäjällä ero on oudompi juttu.

Kun ensimmäiset lähetystyöntekijät lännestä tulivat syvemmälle Venäjälle 1990-luvun alussa, osa heistä halusi välttää hämmennyksen ja epäluulojen herättämistä ja pitäytyi paremmin tunnettuun, siis ortodoksiseen juhlakalenteriin.

Mutta tätä nykyä kaikissa Inkerin kirkon Uralin rovastikunnan seurakunnissa eletään läntisen juhlakalenterin mukaan.

”Kyllä, joudumme usein selittämään tätä eroa ortodokseille. Sanomme, että toimimme samalla tavoin kuin katolilaiset – heidät yleensä tunnetaan Venäjällä luterilaisia paremmin”, sanoo Uralin lääninrovasti Konstantin Subbotin.

Subbotinin mukaan on tärkeää, että luterilaiset pitäytyvät maailman kristittyjen enemmistön omaksumassa käytännössä. ”Samalla voimme näin Venäjällä osoittaa ihmisille, että tarjoamme vaihtoehdon valtavirralle eli ortodoksisuudelle.”

Venäjällä sekä pitkäperjantai että pääsiäismaanantai ovat tavallisia työpäiviä.

Pekka Mikkola