Hongkongissa pääsiäinen on seurakunnan juhla

Hongkongissa pääsiäisenvietto alkaa palmusunnuntaina

– Hongkongissa pääsiäistä juhlitaan ennen kaikkea kirkossa, ei kotona, sillä monikulttuurisessa kaupungissa seurakuntalaisten perheenjäsenet tai suku eivät välttämättä ole kristittyjä, kertoo vuodesta 1967 Hongkongissa asunut Ethel Witting-Chow.

Pääsiäinen ei siten yleensä näy hongkongilaiskodeissa ja kristityissäkin perheissä kodin ainoa pääsiäiskoristelu saattaa olla keväinen kukkakimppu. Pääsiäistä vietetään pääasiallisesti kirkoissa, mutta se näkyy myös suurkaupungin lukuisissa ostoskeskuksissa. Kaupat kilpailevat keskenään komeimmista sesonkikoristeluista, eikä pääsiäissesonkia jätetä vuosikalenterissa väliin.

Hongkongissa noin kymmenen prosenttia väestöstä on kristittyjä, mutta kauppojen esittelemät pääsiäispuput ja suklaamunat vetoavat myös muihin asiakkaisiin. Ihmiset tulevat kuvaamaan itseään ja ystäviään koristeiden luona ja kiertävät kauppakeskuksesta toiseen keräämässä näitä veikeitä sesonkikuvia.

Pääsiäisen tarina on tuttu

Oli perhe kristitty tai ei, pääsiäinen on tervetullut ajankohta hongkongilaisväestölle, sillä siihen ajoittuu yhteensä sunnuntain lisäksi kolme kansallista vapaapäivää. Pitkän viikonlopun aikana moni perhe matkustaa manner-Kiinaan tai Itä- ja Kaakkois-Aasian lomakohteisiin.

– Valtaosa hongkongilaisista tuntee pääsiäisen tarinan, sillä tässä entisessä Ison-Britannian siirtomaassa koululaitoksen juuret ovat lähetysjärjestöjen ja eri seurakuntien tekemässä kasvatustyössä. Kristilliset koulut ovat yhä hyvässä maineessa ja Jeesuksen kärsimys, kuolema ja ylösnousemus ovat tuttuja buddhalaisperheillekin, Ethel kertoo.

Pääsiäisen aikaan televisiossa näytetään kristillisiä ohjelmia ja elokuvia, jotka saavatkin suuret katsojaluvut. Paavin pääsiäispuheet ja Pyhän maan tapahtumia näytetään useilla uutiskanavilla ja lisäksi näytetään myös hyvin suosittuja amerikkalaisia kristillisiä ohjelmia. Tänä vuonna mm. Ben Hur -elokuva näytettiin maaliskuussa peräkkäisinä viikonloppuina.

Pääsiäiseen valmistaudutaan huolellisesti

Hongkongin evankelisluterilaisen kirkon seurakunnissa pääsiäiseen valmistaudutaan huolella. Kirkkovuotta seurataan seurakunnissa muutenkin, mutta pääsiäiseen valmistaudutaan lukemalla lisäksi paastonajan kirjasta. Ohjekirjasissa kerrotaan Raamatun pääsiäistarina sekä kehotetaan rukoilemaan, paastoamaan ja avustamaan muita. Joissakin seurakunnissa neuvotaan välttämään ylikulutusta, tuhlailua tai esimerkiksi kahvia ja suklaata. Monissa seurakunnissa järjestetään erityiskeräys hyväntekeväisyyttä varten.

– Varsinainen pääsiäisenvietto alkaa palmusunnuntaina. Monesti palmusunnuntaina vietetään lastenmessua ja pyhäkoulun lapset esittävät jumalanpalveluksessa lauluja ja pääsiäiskuvaelman. Monissa seurakunnissa jaetaan seurakuntalaisille palmunlehtiä, jotka he voivat viedä koteihinsa.

Monet pienet seurakunnat järjestävät yhdessä isompia alueellisia jumalanpalveluksia kiirastorstaina. Silloin vietetään pyhää ehtoollista ja alttari riisutaan ja peitetään mustalla kankaalla. Esille jäävät vain risti, orjantappurakruunu ja veripisaroita muistuttavia punaisen ruusun terälehtiä. Joissakin seurakuntien yhteistilaisuuksissa tehdään myös symbolinen jalkojenpesu ja kaikille osallistujille jaetaan pienet pyyhkeet siitä muistoksi.

– Pitkänäperjantaina joissakin seurakunnissa järjestetään ristisaattue, jonka yhteydessä seurakuntalaiset kantavat yhdessä ison ristin jollekin Hongkongin lukuisista kukkuloista. Lopuksi jokainen voi kirjoittaa ja jättää oman rukouspyyntönsä ristin juurelle.

Pääsiäissunnuntain jumalanpalvelus on tärkeä tapahtuma kaikille seurakunnille. Messun aikana lauletaan sekä virsikirjasta että uudempia hengellisiä lauluja. Sekä pääsiäissunnuntai että joulupäivät ovat usein seurakunnissa kastepäiviä.

Yhteinen pääsiäisateria

– Jumalanpalveluksen jälkeen seurakuntalaiset jäävät kirkolle syömään yhdessä talkoovoimin valmistettua runsasta pääsiäisateriaa. Juhla-ateria koostuu kiinalaisista herkkuruoista kuten nuudelit, siumai-nyytit, paistetut kanankoivet, kanapata, keitetty ja paistettu riisi, keittoja, hedelmiä ja kiinalaisia jälkiruokia kuten punapapukeitto. Tärkeä osa kiinalaista pääsiäisenviettoa ovat punaiseksi värjätyt kananmunat, sillä ne ovat perinteinen uuden elämän symboli. Seurakuntalaiset saavat pääsiäisjuhlan jälkeen mukaansa kukan, hongkongilaisille eksoottisen narsissin.

Pääsiäissunnuntain jumalanpalveluksen jälkeen monet seurakunnat järjestävät vuorokauden kestäviä perheleirejä, jotka ovat hyvin suosittuja Hongkongissa. Ethel Witting-Chow on ollut mukana aloittamassa ja järjestämässä pääsiäisleirejä jo 18 vuoden ajan.

Upu Leppänen

jolloin vietetään lastenmessua ja pyhäkoulun lapset esittävät jumalanpalveluksessa lauluja ja pääsiäiskuvaelman. Kuva Ethel Witting-Chow