Hongkongissa jatkuvat mielenosoitukset eivät vaikuta Lähetysseuran työhön

Kuukauden kestäneen kadunvaltauksen jälkeen Hongkongin liikekeskustassa on yhä n. 300 telttaa

Hongkongissa Suomen Lähetysseuran kumppanien ja työntekijöiden toiminta jatkuu entisellään laajoista mielenosoituksista huolimatta.

Hongkong on ollut kuukauden ajan jatkuvasti esillä maailman uutisotsikoissa Occupy Central -mielenosoitusten takia. Mielenosoitukset sekä katuvaltaukset jatkuvat edelleen. Hongkongin saaren liikekeskustan sekä Kowloonin mantereen puolella sijaitsevan Mongkokin kauppa-alueen katuja on yhä suljettuna liikenteeltä.

Suurmielenosoitukset alkoivat sunnuntaina syyskuun 28. päivä. Opiskelijat olivat aloittaneet protestinsa jo aiemmin samalla viikolla. Mielenosoitukset eivät ole tulleet yllätyksenä Hongkongissa, sillä Occupy Central -liikkeen johtajat sekä opiskelijajohtajat ovat suunnitelleet liikekeskustan valtaamista jo pitkään ja asiasta on keskusteltu julkisesti mediassa jo vuodesta 2013 alkaen. Merkittävä osa hongkongilaisista oli tyytymättömiä Hongkongin nykyisen hallintojohtajan C.Y. Leungin valintaan ja Kiinan päätös rajoittaa Hongkongin seuraavan hallintojohtajan valintaa entisestään sai kansan lähtemään kaduille vaatimaan heille luvattuja kansalaisoikeuksia.

Tuhannet opiskelijat menivät lakkoon ja osoittivat mieltään yliopistojen kampuksilla sekä hallintojohtajan toimiston lähellä Admiraltyn kaupunginosassa. Occupy Central -liikkeen katuvaltaukset alkoivat varhain syyskuun viimeisenä sunnuntaina ja tuhannet mielenosoittajat pysäyttivät liikenteen viidessä kaupunginosassa, yhteensä n. 5 km pituisella reitillä.  Poliisi yritti karkottaa väen voimakeinoin, mutta pippurisumutteen ja kyynelkaasun käyttäminen rauhallisesti protestoivien nuorten karkottamiseksi tuomittiin kansalaisten parissa voimakkaasti. Sen jälkeen kaduilla on ollut jopa yli 150 000 kansalaista tukemassa tätä ”sateenvarjovallankumousta”. Sateenvarjoista tuli mielenosoitusten symboli, sillä opiskelijat suojautuivat yhteenotoissa sateenvarjoilla.

Mielenosoitukset vaikuttavat liikennejärjestelyihin

Mielenosoittajien määrä on vaihdellut päivästä ja ajankohdasta riippuen. Suorat vaikutukset ovat olleet hyvin paikallisia. Arjessa mielenosoitukset ovat vaikuttaneet kansalaisiin poikkeavien liikennejärjestelyjen takia. Myös osa protestialueiden kouluista on ollut suljettuina. Osa protestialueiden yrityksistä, kaupoista ja pankeista ovat kärsineet taloudellisesti protestien takia.

Kiinalaisturistien suosimalla Mongkokin kauppa-alueella protestit ovat ajautuneet aika-ajoin väkivaltaisiksi yhteenotoiksi, jotka ovat kuitenkin olleet hyvin paikkakuntakohtaisia eivätkä ole vaikuttaneet Lähetysseuran työntekijöiden turvallisuuteen.

Mielenosoitusten merkittävin vaikutus hongkongilaisten elämään on ollut yhteiskunnallisen ja poliittisen keskustelun herääminen kansalaisten keskuudessa. Kukaan ei ole voinut ohittaa tapahtunutta, kun tutut omista perheistä, kouluista, yliopistoista, työpaikoilta ja seurakunnista osallistuvat tähän ”sateenvarjovallankumoukseen.”

Osa paikallisista seurakunnista on ollut tukemassa mielenosoittajia mm. huolehtimalla vallatuilla kaduilla yöpyvien opiskelijoiden muonituksesta. Myös kansainvälisessä mediassa on huomattu kristittyjen merkittävä osuus protestijohtajien keskuudessa sekä kristillinen symboliikka protestialueilla. Vallatuille kaduille on rakennettu pieniä alttareita, joista osa on perinteisiä kiinalaisia alttareita ja osa kristittyjen pystyttämiä. Kristittyjen alttareiden ristien juurella kokoontuu rukousryhmiä ja raamattupiirejä. Usko, oli kyse perinteisistä kiinalaisista uskomuksista tai kristinuskosta, on luonteva ja keskeinen osa monen hongkongilaisen elämää. Risti ja Raamattu kulkevat mukana kristityn mielenosoittajan matkassa.

Mielipiteiden kirjo on laaja

Myös Pekingin kannattajia löytyy tavallisten hongkongilaisten parista. Kansa ei ole kuitenkaan jakautunut kahtia, sillä mielipiteiden kirjo on laaja. Mielenosoitusten takana olevat opiskelijaliitot sekä Occupy Central -liike vaativat muutoksia nyt ja heti. Monet hongkongilaiset kannattavat demokratiapyrkimyksiä, mutta odotukset prosessin nopeudesta ja sisällöstä vaihtelevat. Yleinen tyytymättömyys kasvaneista tuloeroista on merkittävä taustatekijä mielenosoitusten laajalle suosiolle.

Hongkongissa järjestettiin tiistai-iltana historiallinen ensimmäinen neuvottelu opiskelijaliittojen sekä hallituksen edustajien välillä. Viisi opiskelijaliiton edustajaa tapasi hallinnon kansliapäällikkö Carrie Lamin, oikeusministeri Rimsky Yuenin sekä kolme muuta hallituksen edustajaa. Tapaamisen jälkeen Lam esitti toivomuksen, että ”tämän päivän keskustelut ovat ensimmäinen keskustelujen sarjassa.” Toisaalta hän myös muistutti, että Hongkong on Kiinan kansantasavallan erityishallintoalue, jonka ”ensisijainen tehtävä on noudattaa Kiinan tahtoa.”

Eri seurakunnat ovat tulleet yhteen keskustelemaan tilanteesta ja rukoilemaan rauhallisen tulevaisuuden puolesta. Suomen Lähetysseura yhtyy näihin rukouksiin. Lähetysseuran toiminnanjohtajan sijainen Rolf Steffansson kertoo, että ”Suomen Lähetysseura seuraa tilannetta tiiviisti ja työntekijämme alueella välttävät liikkumista protestialueilla. Lähetysseura on luonnollisesti demokratian ja ihmisoikeuksien puolella.”

Teksti: Upu Leppänen

joissa mielenosoittajat yöpyvät. Kuva Matleena Kukkonen