Kuivuus vei maissisadon Zimbabwessa: Lähetysseura antaa lisäapua luterilaisen kirkon isoäitien aids-orpohankkeelle

ravitsevaa ruokaa ja iloa elämäänsä. Idea lähti liikkeelle Vutsananan kylästä ja nyt isoäitiryhmiä on jo 14. Kuva Raija Hurskainen

Gwain alueen isoäitien aids-orpotyö on vaikeuksissa Zimbabwen huonojen satonäkymien takia. Toisaalta kuivuus, toisaalta liian myöhään tulleet sateet ja niiden aiheuttamat tulvat ovat tuhonneet viljasadon niin, että maissi ei riitä orpolasten ravinnoksi, ja hintojen nousun vuoksi isoäideillä ei ole varaa ostaa maissia. Lähetysseura on myöntänyt isoäitien hankkeeseen 8 000 euroa lisäapua, jolla voidaan hankkia maissia seuraavan yhdeksän kuukauden tarpeisiin.

Zimbabwessa on Unicefin mukaan suhteessa enemmän aids-orpoja kuin missään muussa maassa. Noin 13 miljoonan asukkaan maassa on lähes 900 000 lasta, jotka ovat menettäneet toisen tai molemmat vanhempansa aidsin takia.

Zimbabwen luterilaisen kirkon isoäidit tarttuivat aids-orpo-ongelmaan jo parikymmentä vuotta sitten. Nyttemmin heidän työnsä on järjestäytynyt hankkeeksi, Gwai Grandmothers’ Group, jossa 14 isoäitiryhmää huolehtii yli 500 lapsesta. Suomen Lähetysseura tukee isoäitien työtä.

Idean (iso)äiti oli eläkkeelle jäänyt opettaja, rouva Dziva, Vutsanan kylässä. Tällä hetkellä kylässä kymmenen naisen ryhmä pitää hyvää huolta 150 lapsesta. He katsovat, että lasten ei tarvitse mennä nukkumaan nälkäisinä ja että heillä on vaatetta päälleen. He vierailevat kodeissa, joissa lapset asuvat keskenään molempien vanhempien kuoltua, opettavat lapsia pesemään pyykkiä, puhdistamaan vettä, torjumaan hyttysiä ja rottia sekä parantamaan kodin sanitaatio- ja hygieniaoloja.

Lasten koulunkäyntiä tuetaan. Heidän koulumaksunsa maksetaan ja heille hankitaan koulutarvikkeita, läksyjenlukua tuetaan.

Käytännön taitoja lapset oppivat yhteisissä projekteissa ja kokoontumisissa. He viljelevät isoäitien kanssa kasviksia ja hankkeella on myös oma maissipelto ja kanankasvatusprojekti.

Lue lisää: Zimbabwen luterilaisen kirkon isoäidit tarttuivat aids-orpo-ongelmaan

Lahjoita Zimbabwen isoäitien aids-orpotyölle

Zimbabwessa luterilaisen kirkon isoäidit tarttuivat toimeen ja auttavat aids-orpoja. Nyt sadat lapset saavat apua koulunkäyntiin