”Enemmän Lähetysseuran näköistä työtä” – Lähetysseuran ulkomaantyö uudistuu

Kirkollisen työn koordinaattori Katariina Väisänen vierailulla Mara-kirkon koulussa Myanmarissa. Lähetysseura tukee Myanmarissa neljän pienen luterilaisen kirkon sekä niiden yhdessä muodostaman federaation toimintaa. Kuva Ilkka Koivisto

Suomen Lähetysseuran ulkomaantyö uudistuu ensi vuoden alussa. Tavoitteena on selkeyttää johtamisjärjestelmää, poistaa päällekkäisyyksiä ja antaa enemmän päätösvaltaa työalueille.

– Nykyinen organisaatiomalli on ollut voimassa jo vuodesta 2012. Niin Suomessa kuin maailmalla on tänä aikana tapahtunut paljon muutoksia, eikä nykyinen organisaatio toimi enää parhaalla mahdollisella tavalla, ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen toteaa.

– Nykyinen organisaatio on rakentunut hyvin pitkälle sen mukaan, mistä tulee työn rahoitus: kirkollinen työ, kehitysyhteistyö, rauhantyö. Työn laatu on sinänsä ollut hyvää, mutta työstä on ollut vaikea välittää yhtenäistä kokonaiskuvaa. Seurauksena on ollut myös esimerkiksi päällekkäistä raportointia ja hallinnointia.

Uusi organisaatiomalli korostaa ulkomaisen työn kokonaisuuden yhteistä suunnittelua, tekemistä, raportointia ja hallintoa riippumatta siitä, onko kyseessä ulkoministeriön rahoittama kehitysyhteistyö tai seurakuntien rahoittama kirkollinen työ.

Päätöksenteko lähemmäs kumppaneita

Ulkomaantyön perusteet säilyvät ennallaan, eikä yhteistyökumppaneiden tai työskentelymaiden määrä olennaisesti muutu. Työalueita tulee jatkossa olemaan viisi nykyisen yhdeksän sijasta: Latinalainen Amerikka ja kiinalainen alue säilyvät omina työalueinaan. Itäinen ja eteläinen Afrikka yhdistetään. Läntinen Afrikka, Lähi-itä ja Pakistan muodostavat yhden työalueen, samoin Kaakkois- ja Etelä-Aasian alueet eli Mekong-maat ja Nepal. Kuluvan strategiakauden eli vuoden 2022 loppuun asti työ jatkuu vielä myös Venäjällä, Virossa ja Ranskassa.

Päätöksentekoa siirretään myös enemmän työalueille, lähemmäs kumppaneita.

– Lähetysseuran työssä on kautta aikain painotettu yhteistyökumppanien roolia ja tarpeita köyhissä maissa. Päätöksenteko on kuitenkin ollut hyvin Helsinki-vetoista. Projektihallintoa ja raportointia on tehty niin työalueilla kuin Helsingissä. Tulevaisuudessa sitä tehdään enemmän työalueilla, mikä antaa Helsingissä oleville työntekijöille mahdollisuuden keskittyä paremmin työn sisältöihin ja vahvistaa temaattista asiantuntijuutta, kuvailee organisaatiouudistuksen projektipäällikkö Tero Massa.

Jatkossa ulkomaanosasto ei siis enää jakaudu kirkollisen työn, kehitysyhteistyön ja rauhantyön yksiköihin. Lähetysseuran ulkomaantyön kokonaisuudessa näkyvät tulevaisuudessa erityisesti kolme teemaa.

– Ensimmäinen teema pitää sisällään teologisen koulutuksen ja kirkkojen vahvistamisen mukaan lukien kirkkojen uusia ihmisiä tavoittava työ ja raamatunkäännöstyö. Toinen teema on diakonia ja kehitys, kolmas rauha ja sovinto, Tero Massa kertoo.

– Uutta organisaatiota työstäessämme meidän on ollut mahdollista miettiä sitä, mikä on omaleimaista juuri meille muihin kansainvälisiin toimijoihin verrattuna ja siten terävöittää omaa työtämme. Tavoitteena on tehdä jatkossa enemmän Lähetysseuran näköistä työtä,  työtä uskon, toivon ja lähimmäisenrakkauden puolesta, Tero Norjanen toteaa.