Arkkipiispa Kari Mäkinen: Yhteistyötä tullaan jatkamaan Inkerin kirkon kanssa

Arkkipiispa Kari Mäkinen piti aamuhartauden Hatsinassa.

Arkkipiispa Kari Mäkinen vieraili ensimmäistä kertaa Inkerin kirkossa  piispa Aarre Kuukaupin kutsumana 11.-13.4.2014. Arkkipiispan delegaatiossa olivat mukana pastori, rouva Eija Mäkinen, kirkkoneuvos TT Kimmo Kääriäinen, arkkipiispan erityisavustaja TT Risto Leppänen, viestintäjohtaja Tuomo Pesonen ja pastori Timo Rosqvist.

Yhteistyötä tullaan jatkamaan siinä pitkässä ketjussa, joka on jo takanapäin, summasi arkkipiispa Mäkinen vierailun antia.  Me olemme myös kiinnostuneita ja kannamme huolta Kelton teologisen seminaarin jatkuvuudesta.  Inkerin kirkko on ainutlaatuinen historialtaan, joka on osa sen identiteettiä. Mutta 20 vuoden aikana on tapahtunut muutos. Inkerin kirkko on siirtynyt eteenpäin Länsi-Inkerin keskeisyydestä ja  se  on myös nähtävissä.

Keskusteluissa nousi esille myös työ Suomeen muuttaneiden inkeriläisten parissa. Työtä heidän parissaan halutaan vahvistaa niin, että paluumuuttajat voisivat integroitua paremmin suomalaisiin seurakuntiin. Siinä nähtiin tärkeänä, että puolin ja toisin ollaan tietoisia tapahtumista myös piispatasolla. Suomessa yhteistyöstä vastaa Suomen kirkko ja Venäjällä Inkerin kirkko.

– Jo 1990-luvun alussa tehtyä yhteistyösopimusta on juuri päivitetty, ja vaikka siihen ei tule periaatteellisia muutoksia, se on vietävä kirkolliskokouksen päätettäväksi, totesi kirkkoneuvos Kimmo Kääriäinen.

Työ Suomeen muuttaneiden parissa on noussut muutenkin keskeiseksi Suomen kirkon kohdalla. Kun vuonna 1990 Suomessa asui 25 000 ulkomaalaista, vuonna 2013 heitä oli jo 205 000. Suomeenmuuttaneet ovat yhteinen haaste kirkoille.

Inkerinmaalla

Vierailuohjelmaan kuului lauantaina toteutettu kiertoajelu Inkerinmaalla. Matkan aikana tutustuttiin Hatsinan, Skuoritsan kirkkoihin ja Kupanitsan kirkkoon, jossa pastori Arvo Survo esitteli puhuen ja laulaen Inkerin kirkon heräämisen alkuvaiheet. Tervolassa käytiin vanhuksia hoitavassa Maria-kodissa, jonka toimintaa ja periaatteita esitteli johtaja Lilja Stepanova.

Arkkipiispa Mäkistä puhutteli matkalla mm. historian kerroksellisuuden näkeminen kirkkorakennuksissa. Se mitä kirkko on joskus ollut, miten se pyyhkäistiin pois, ja miten nyt kirkko ja seurakunta on saanut uuden muodon. Kuva Inkerin kirkosta tarkentui osittain, joku kohta tuli lähemmäksi ja täyteläisemmäksi. Monet tarinat ja kertomukset raskaista kohtaloista neuvostovallan aikana saivat kasvot ja näkyviin tuli se, miten ihmiset elävät kirkon todeksi.

Lauantaipäivän aikana arkkipiispa sai keskustella monien Inkerin kirkon pappien kanssa paikan päällä. Päivä jatkui Kelton kirkossa Alina ja Aarre Kuukaupin tarjoamilla illallisilla. Illan aikana delegaatio sai vielä nähdä ja kuulla mm. Inkerin kirkon tekemästä lapsi-, nuoriso- ja diakoniatyöstä.

Vierailu päättyi 13.4. Palmusunnuntain juhlavaan jumalanpalvelukseen Pyhän Marian kirkossa, jossa arkkipiispa Mäkinen saarnasi.

Vierailun ohjelmaan kuuluivat myös 10.4.14 tutustuminen Pietarin pääkonsulaattiin ja Venäjän ortodoksikirkkoon Pietarissa.

teksti ja kuvat: Tuulikki Vilhunen