Arkkipiispa Aamu-tv:ssä: ”Vammaiset ihmiset osaksi yhteiskuntaa kehitysmaissa.”

Arkkipiispa Kari Mäkistä haastatteli Annika Damström.

Kehitysmaissa arvioidaan olevan miljardi eri tavoin vammaista ihmistä. He ovat kaikkein heikoimmassa asemassa. He ovat piilotettuja, hyljeksittyjä, väkivaltaa kokeneita sosiaalisesti marginalisoitu ryhmä.

”Erityisesti tämän takia he ovat ryhmä, jota pitää auttaa ja nostaa heidän ihmisarvoaan. Eikä pelkästään auttaa, vaan taata, että he voivat aidosti osallistua yhteiskuntaan ”, sanoi arkkipiispa Mäkinen.

Arkkipiispa muistutti TV-katsojia Lähetysseuran käynnissä olevasta Tasaus-kampanjasta, jolla tuetaan kehitysmaiden vammaisia ihmisiä.

”Vammaisten ihmisten oikeudet eivät ole olleet tarpeeksi esillä. Sen takia asiaa pitää nostaa. Meillähän vammaisten asema on jo paljon parantunut. Sen kautta voidaan peilata sitä, miten merkityksellistä on, että he saavat paikan yhteiskunnassa. Tasaus-keräys on olemassa, koska elämän edellytykset eivät mene tasan.”

Erityisesti arkkipiispa nosti esille koulutuksen merkityksen vammaisten aseman parantamiseksi. ”Koulutus kehitysmaissa on väylä, jonka kautta ihmisarvoa ja arvokkuutta voi nostaa.”

Esimerkkinä arkkipiispa kertoi kohtaamisestaan kuuron oppilaan kanssa Lähetysseuran tukemassa Hosainan kuurojen koulussa Etiopiassa.

”Tapasin siellä hyvin kaltoin kohdellun  oppilaan. Hän kertoi, ettei aiemmin kokenut olevansa kukaan tai mitään. Koulussa hän oppi ammatin. Tavatessamme hän osoitti rintaansa ja sanoi, että ”nyt täällä on joku”. On tärkeää tukea koulutusväyliä”, arkkipiispa painotti.

Arkkipiispa Kari Mäkinen kehotti muistamaan vaikeuksissa toisia.

”Yksin ihminen ei täällä selviydy”, hän sanoi.

Katso haastattelu YLE Areenasta>